7 december 2005

Snittar och vin

Såhär länge kunde jag hålla mig borta från bloggandet. Jag har varken druckit vin eller ätit snittar men eftersom Eva Dahlgren under kvällens konsert påstod att det brukar serveras sådana i pausen fick jag en anledning att skriva utan att behöva dricka. 60-talisten framträdde i afton i Uppsalas universitetsaula - vars ingång pryds av Thorilds devis "Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större" - med ett band på sex personer. Bland musikerna kan nämnas Lars Halapi och Peter Korhonen - den senare en gång trummis i Reeperbahn. De flesta var yngre och kortare än Eva Dahlgren. Det blev många fina gitarrmattor under kvällens lopp, i något enstaka fall väl muskligt - tänk Bryan Adams - och känsliga versioner av låtar som i sina ursprungsversioner skulle låtit lätt antikverade. I "Vem tänder stjärnorna" sögs jag fjorton år bakåt i tiden till en studentlägenhet i utkanten av stan där jag och min dåvarande sambo brukade laga falafel och dela på en halvflaska California Red. Det var innan vinpretentionerna kom in i mitt liv.
Och nej, varken vin eller snittar serverades i någon paus. Det fanns inte något tillstånd. Konserten höll på i drygt två timmar. Ett av de sista extranumren var "Ung och stolt" som växte i ett långsamt crescendo.
God Natt!

2 kommentarer:

gudmundson sa...

Fru Dahlgren kan jag leva utan, men Halapi och Korhonen är ju alltid värda respekt, även om den förre kan dyka upp i suspekta sammanhang.

Nå.

Ville bara påminna om att ikväll, fredag 9/12, så lirar WebstrarnaStreet.

Be there or be historielös!

Vinlusen sa...

Jag har en bitvis rätt mainstreamig musiksmak. Jag gillar fru Dahlgren och det står jag för. Om jag tvingas lista musik jag genuint ogillar blir det svårare, men det går. Black Eyed Peas och Savage Garden är de första som ploppar upp. Men eftersom jag tycker ogillande och hat är ganska tråkigt blir listan inte längre än så. Idag. Och Green Day då. Limp Bizkit, Linkin Park en massa r'n'b ja så där kan man ju hålla på. Vi ses på Street.