15 september 2007

Sista veckan

De sista dagarna är fulla av praktiska bestyr. Jag kommer inte hinna skriva mer innan jag åker.
Den här veckan har varit packad. I onsdags hade jag skrivning, i torsdags var jag på ett PR-party och igår åt jag kräftor tillsammans med etthundrafemtio andra gäster på SAS Radisson. Jag fick mitt betyg från skolan, det motsvarar en fyra. Jag tycker att det är rättvist. Den sista eftermiddagslektionen spelade vi mah jong. Jag kommer att sakna min eftermiddagslärare. Så full av energi, entusiasm och humor trots en så besvärlig familjesituation. Maken och den tre och ett halvtårige sonen bor tre timmar från Peking. Hon ser dem ett par gånger i månaden.
Och förmiddagsläraren som jag hade de sista fyra veckorna, längst till höger på bilden, så cool och kunnig, tillbakadragen men tydlig, kommer jag också att minnas.

Jag har haft en väldig omsättning av klasskamrater. De beror på att kurserna är av olika längd. Viking nr 2 som bor här med sambo kommer jag att hålla kontakten med när jag kommer tillbaka. Y från Australien som flyttade till Shanghai likaså men det blir via internet eftersom hon snart åker. P som gick i min klass i våras och har kommit tillbaka för att studera på universitetet räknar jag också som en god vän. Universiteten ligger lite avsides, det går inte snabbt att ta sig dit så vi får se i vad mån vi kommer att träffas. Matvetaren R från Indonesien stannar kvar här till årsskiftet. Några av mina generösa och hjälpsamma kinesiska vänner - som i hälften så gamla som jag - Jeff, Daisy, Cathleen och Coco kommer jag att karaokea med i kväll.

På PR-festen kände jag mig först lite som en främmande fågel. Men branschmänniskorna var så sociala och trevliga så att jag snart befann mig inbegripen i olika samtal. En generös buffé serverades. Jag drack australisk chardonnay.

Kräftskivan var också lyckad. Jag hade gått dit för att äta kräftor och prata strunt med svenskar men det blev ganska mycket kinesiska också. Jag drack korkat "Långa muren" som fördrink. Sedan blev det öl. Och den där norska spritsorten. Var för trött för att orka röra kroppen till bluesrockbandet som framträdde. De var bra men jag åkte hem.

Idag meddelade jag lägenhetsmäklaren att jag flyttar ut på måndag. (De hade försökt nå manchuriskan för att få besked om vi skulle bo kvar. Utan framgång eftersom hon föga förvånande aldrig svarar i telefonen när hon befarar problem.)

Det här har varit en omtumlande tid. Förutom lite prat, några tecken och diverse praktiska bestyr har jag lärt mig "ansikte". I den mån man kan lära sig det. Frågan är om man kan leva med det.
När jag kommer tillbaka är jag inte längre student men jag kommer att fortsätta ta lektioner. Ser fram emot det.

Bilden. Förmiddagsklassen. W saknas. Någon hade brutit sig in i hennes hus hemma i Mexiko så hon orkade inte komma den sista dagen. Från vänster har vi matvetaren R från Indonesien, fd inköparen A från Kanada, undertecknad och läraren.

1 kommentar:

Alice sa...

Men vafalls! Återvänder du till Sverige. Är du här redan nu? 3