13 oktober 2007

Luften har varit ovanligt klar

Hösten är enligt alla i övrigt oeniga guideböcker - och det går fler än tretton på dussinet här - en årstid då staden visar sig från sin bästa sida. Eller staden förresten. Det är atmosfären och befolkningen som kanske gör det. Luften är hög och relativt ren. Det är färre utlänningar här, färre fula magväskor och basebollkepsar. Färre för lokalbefolkningen att blåsa. Eller rättare sagt överleva på. Men trots det, taxichaufförerna utanför shoppingmekkat i Sanlitun, Yashow, försökte igår lura på mig ett fixt pris till en annan del av staden. Rusningstid påstod de. Klockan två fredag eftermiddag? Knappast. Ett fixt pris som för övrigt skulle visa sig vara femfaldigt det jag betalade för att ta mig till kontoret där jag hade möte med en sekreterare och en IT-chef med den chaufför jag haffade på gatan utanför. Arbetsdagen blev lång. När jag och chefen hade kommit hem efter ett träningspass på hotellet var klockan redan tio. Vi drack en grenache/shiraz-blandning från Rosemount som hade lite sötma i smaken och ganska mycket drottningsylt i doften. Tillsammans med tre exorbitant prissatta men ändå fantastiska ostar: Appenzeller (säkert felstavat), Primadonna och Saint Agur (säkert med något glömt ^ eller ¨). Idag lyckades jag sumpa två och en halv timmes arbete för att jag svarade nej när ordbehandlingsprogrammet frågade mig om jag skulle spara förändringar. Hur tankspridd får man vara? Sedan tränade vi, letade efter CD-spelare - finns inte längre - och såg "Donnie Darko" plus tre och ett halvt avsnitt av "Prison Break". Nu har vi ätit ostrester och druckit sydafrikanskt som jag drack häromdagen om ni vill kolla. Snart dags att sova.
Grattis till J och W som blev föräldrar häromdagen!

Inga kommentarer: