29 oktober 2007

Morgon och kväll

I morse tittade jag med ett öga på CNN medan jag rakade mig. Ett par i Kalifornien återvände till huset som slukats av de senaste veckornas bränder men bestämde sig för att inte låta sig nedslås utan satte upp en skylt bland sotresterna: "FINALLY NO TERMITES!!!". Grannar som passerade tomten på väg till de egna hemmens kolrester började le. Paret med skylten hade verkligen inte seglat fram på en räksmörgås genom livet. Deras tidigare affärsverksamhet hade gått i konkurs och de hade förlorat en dotter. Men de hade bestämt sig för att inte ge upp. Något att tänka på när ens största problem tycks vara att det inte går att hitta vettig riesling till ett vettigt pris här.

När jag var på väg hem från tunnelbanestationen gick jag in på en servering. Jag beställde: sjögräs och nudlar med fläsktärningar. Sex deciliter lokal lager: Tillsammans 12 RMB. Det var helt OK ur ätsynpunkt. Tärningarna smakade femkrydda. Intressant också att se bordsgrannen sänka en pluntstor flaska brännvin till sin mat. En måndag.

Bilden: Uppgången från eller nedgången till - beroende på vart man är på väg - tunnelbanan vid Guloudajie.

Inga kommentarer: