7 februari 2009

2009:23 Efterdyningar av nyårsfirandet



Jag är frisk och sysselsatt. Bor bra och centralt här i den norra huvudstaden. I samma hus bor en svensk grannfamilj. Idag åkte vi till Nanshan tillsammans. Nanshan betyder södra berget. Jag och kombon åkte snöbräda, grannarna åkte skidor. En kinesiska med tioårig dotter var också med. I kväll gick vi ut och åt Pekinganka tillsammans. Ett nytt ställe här i närheten. All mat var toppklass. Eftersom vi vill behålla det för oss själva kommer jag inte att skriva vad det heter. Som vanligt innehöll menyn märkliga översättningar.



Det har varit fyrverkerier varje natt de senaste två veckorna. Jag vaknar vid fyratiden på morgonen av explosionsljud. På väggen i sovrummet ser jag återskenet från pjäserna, en halv sekund därefter kommer nya knallar. I morse gick jag ur sängen för att kunna se vad som pågick. Ungefär 100 meter innanför grinden till arbetarstadion stod någon, förmodligen en man, och tände raketer och bengaliska eldar. Violetta, fosforgröna och eldgula blixtar, puffar och kaskader lyste upp Pekinghimlen. Det var storslaget men vid fel tidpunkt. Om jag vaknar i vargtimmen så ligger jag och idisslar själslig värk på ett sätt som inte är hälsosamt. För att mota bort de värsta tankarna börjar jag vanligtvis att läsa något. Just nu är det "Fågeln som vrider upp världen" av den japanske författaren Haruki Murakami. Den är alldeles oförutsägbar. För tre år sedan läste jag "Kafka på stranden". Jag rekommenderar båda. I natt ska jag använda öronproppar.

Allmäntillståndet är bättre än för en vecka sedan. Nu är jag mer orolig för världen än för mig. Det enda jag gör för att den ska bli bättre är att jag autogirerar lite grand. Undrar om det hjälper.

2 kommentarer:

K sa...

Jag läser också Fågeln... nu, men jag vill inte tala om den, jag vill ha den alldeles för mig själv.

Space babe sa...

Wind-up Bird Chronicle är en av mina favvoböcker, även om jag nu inte minns så mkt av den. Ska börja föra lista och korta anteckningar som maken gör.

Tofurätten heter i original Mandeltofu, som du nog redan räknat ut.

Du såg ingen brand i tv-huset?