15 maj 2010

2010:38 Kokt grädde

Grädden flockar sig när man tömmer en citron i den, jag vill ju få lite syra i efterrätten. Trots det så lyckas det där gelésockret, vars existens jag var totalt ovetande om före annandag jul i fjol, stanna det hela efter någon timme i kylen. Efter att man kokat det. Det blev gott. Men för mycket. En halv liter grädde räcker till tio portioner, är alldeles för mycket till fem. Skärp er, Dansocker!
Brynt smör, mjukfräst rödlök och matjes lär passa till gewurztraminer. Mina släktingar som jag serverade det till tyckte det. Själv var jag för mätt för att uppfatta något. Min bror gjorde en rostbiff som passade till Delas' crozes hermitage som ni dricker varje helg. Les Launes heter den ju. Det var också gott.
I morgon tar den här helgen slut. Jag var inne på ett systembolag idag ock blev påmind om att Mont Garbis Ripasso är det mest sålda flaskvinet i Sverige. Det var en av representanterna för Vinunic som berättade för mig i vintras. Jag hade glömt det. Men tydligen inte kommit över det.
Tennisarm hade jag hört talas om, men inte tennisaxel. Nu har jag en sådan trots att jag inte har spelat tennis på över trettio år.

Crozes-Hermitage Les Launes (nr 2800)

Gewurztraminer Réserve Hennÿ (nr 2176)

Inga kommentarer: