14 februari 2011

2011:12 Ruby baby

Den här söndagen blev oväntat trevlig eftersom K och T spontant bjöd in mig att dela några goda lammkorvar från Änglamark och deras fina, hemgjorda surkål och stekta ägg med dem. Till det en alsace-riesling från Jules Muller. Spontant eftersom jag hade tänkt att gå dit och deponera vin och glas inför morgondagens provning efter träningen.

Att jag känner K och T beror till stor del på det här vinluseriet som jag - med skiftande kvalitet - har hållit på med i snart sex år. Det finns flera andra bekantskaper som jag också har skrivklådan att tacka för.

I går läste jag ut Torgny Lindgrens "Minnen". Inte ett onödigt ord i den.

Just det, vi åt Skärvångens getbrie, efter varmrätten. Tyckte att den hade en svag ammoniakdoft. Börjar undra om "Brie-möglet" hos mogen, på gränsen till övermogen brie, på något sätt startar reaktioner som frigör ammoniak. Det kanske jag skulle ta reda på någon gång. Eller inte.

Den där rieslingen är mer än prisvärd, måste nog köpa ett par flaskor av den.

Efter middagen tog jag mig hem. Det hade blivit bitigare kallt. Jag försökte sammanställa något om Portugal som vi ska ta upp på vincirkelträffen i morgon. Att det fanns så många - elva - sorters portvin var mer än jag visste. Tawny, ruby och vintage hade jag hört talas om.

Druvnamnen blir allt svårare att ha koll på. Att tempranillo som jag förknippar med Rioja ska heta tinto fino eller tinto del país i Ribera del Duero kan jag möjligen komma ihåg. Men att den både kan heta tinta roriz och aragonez i grannlandet Portugal är på gränsen av vad jag förmår lagra. Och loureiro som ingår i det vinho verde vi ska dricka i morgon har jag redan glömt.   

Jules Muller Riesling Réserve 2008 (nr 6622)

Donald Fagen – Ruby Baby

Inga kommentarer: