20 augusti 2011

2011:48 Dolda fel

Åt på Hambergs i Uppsala idag. Det var min generösa bror och svägerska som hitresta från Belgien bjöd mig. Tre signalkräftor och en ale från Nynäshamn till dem. Sedan stekt rödspätta med brynt smör, rödbetor och kapris. Ett glas Pouilly-Fuissé, ni vet det där burgundiska vinet som nästan heter som ett från Loire, till fisken. Det är den godaste stekta fisk jag ätit. Vinet passade ganska bra till, möjligen att jag gärna hade haft lite mer av ek.

Under lunchen berättade jag om det dolda felet i min lägenhet så jag kan lika gärna berätta om det för er också. I korthet; vägguttaget som diskmaskinen ska kopplas in i kan inte användas för att sladden som skulle leda ström till det står inte i förbindelse med någon strömkälla. Den slutar i tomma intet bakom en kökslåda. Jag upptäckte detta när jag för första gången skulle använda diskmaskinen häromkvällen. För att få ström tog jag istället en förlängningssladd till ett av uttagen ovanför diskbänken. När jag ringde de förra bostadsrättsinnehavarna påstod de att det var så redan när de flyttade in och att de alltid använde en förlängningssladd. De hade de gärna fått berätta redan när vi träffades för att skriva avtalen i fjol.

Nåväl, jag ringde min mäklare som tyckte att jag kunde ta dit en elektriker för att fixa elen och sedan skicka räkningen till de förra bostadsrättsinnehavarna. Om de skulle trilskas så kunde jag stämma dem. Det sista jag skulle vilja göra är att stämma någon, jag har en känsla av att jag skulle förlora och tvingas pynta avsevärda rättegångskostnader.

En man som satt vid bordet bredvid lade sig i samtalet och berättade att jag skulle förlora enligt en dom i högsta domstolen för några år sedan. Man måste undersöka i princip allt i elväg innan man skriver på pappren. Det kallas undersökningsplikt.

Det finns inga dolda fel i de rätter som serveras på Hambergs. Däremot så är det mjuka brödet lite trist och det syns redan i korgen.

Inga kommentarer: