11 augusti 2011

2011:46 Strippskolan

29/7. På Bastard var vi. Därinne satt Magnus bekvämt i en fåtölj, med sitt glas vouvray på bordet framför sig och läste. Jag slog mig ner och beställde samma loirevin. Det smakade som en sofistikerad men mindre "fet" Le Chenin.

Jag hade cyklat 64 kilometer under eftermiddagen så jag drack ett par deciliter vatten för varje läppjing av det fina vita. Den långe servitören som lät mig prova en uppsättning viner i fjol när jag var här betjänade oss och han berättade omsider att bordet stod klart.

Nu skulle jag, om jag hade varit mer på humör för att skriva, kunnat utvidga den här bloggposten till att handla om de grillade sardinerna, den dillköttsliknande kalvrätten på svans och tunga, och det söta från Coteaux du Layon som jag drack till ostbrickan. Eller den förträffliga servicen. Kanske om den lakritsmörka smaken av spiskummin och stjärnanis i chutneyn. Men förmodligen inte om osten som smakade kinesiskt hirsbrännvin.

Men trots att det bara är 14 dagar sedan så förmår jag inte frambringa den rätta känslan för det som var.

Min telefon höll på att ladda ur men jag hann skriva en statusuppdatering "är på Bastard. Det är bra. Ni vet att jag älskar underdrifter och vet då att förstå föregående mening rätt."

Jag gjorde Magnus sällskap när han gick ut ur lokalen för att röka. Ett par tjejer som så ut att vara kring 20 kom fram till oss. "Vet ni var striptease-skolan ligger? Vi skulle dit och ta lektioner." Av någon anledning svarade jag "I wouldn't know". Tyckte att frågan var märklig.

Dagen efter berättade jag om detta för A och B. "Proffs" trodde A. Naturligtvis.

Personalen bjöd oss på en citronsorbet med olivolja. Vi hängde med M och M + deras Stockholmskompisar i baren en stund. Jag följde Magnus till stationen och gick sedan hem till S:t Knut.

Inga kommentarer: