31 juli 2011

2011:45 Lervägen och kullerstenen

29/7. Jag gör min morgongymnastik och jag tar ett dopp i vattnet vid kusten som vetter mot Tyskland. Det kan vara 18 grader. Det är uppiggande. Vid den sena frukosten får jag höra M:s far berätta om vad han har arbetat med och vad han gör som pensionär. Det är intressant. Så intressant att jag blir sen i avfärden.

En parentes. Det går inte att skriva om personer och använda bokstäver istället för namn! Nu skulle jag precis introducera en tredje M i den här framställningen. Ska jag kalla honom för formgivar-M, eller trumslagar-M eller Umeå-M? Ni ser det blir hackigt värre. Jag förenklar och kallar honom för Magnus.

Vi befann oss vid min avfärd som alltså var sen. Kanske också sen i förhållande till min träff med Magnus på Bastard kl 17. Klockan 1232 lämnade jag Smygehamn och tänkte att det bara skulle ta tre och en halv timme att cykla tillbaka till Malmö, parkernas stad. Nu fanns det några omständigheter som talade emot det. Dels var det motvind, dels skulle jag cykla via Trelleborg och de burgna orterna Höllviken, Falsterbo och Ljunghusen för att sedan angöra Malmö rakt söderifrån. En lite längre sträcka än de 46 km som jag tillryggalagt på hitvägen. Det kanske största hindret för mig var emellertid att det inte går att cykla in i Malmö rakt söderifrån som jag hade tänkt. De enda sammanhängande vägarna i trakten är nämligen E6 och E22 och på dem cyklar man inte. Jag blev varse det i utkanten av Trelleborg. Strax efter att jag cyklat väldigt nära ett tornfalkspar i en villaförort.

Jag korsade E6:an i en rondell och tog ut vägar med riktning mot Östra Grevie. Det som ser bra ut på kartan är inte alltid det i verkligheten. Minst sex kilometer gjorde jag på leriga grusvägar som delvis spolats av regnet och på vilka det nu låg ett lager med brunt lergrus. Gertrud blev alldeles brunfläckig och det gick synnerligen trögt. Först i utkanten av Fuglie kom jag ut på asfalt igen. Jag hade då ett val. Antingen ta vänster mot Vellinge eller höger mot Östra Grevie. Det var längre till Vellinge på en väg som saknade vägrenar. Hur sträckan från Vellinge till Malmö såg ut visste jag inte. Till Östra Grevie var det en kort bit och därifrån visste jag att det var cykelväg hela vägen längs 101 till Malmö. Vellingevägen var sammanlagt kortare men jag valde den andra av säkerhetsskäl.

I Östra Grevie åt jag en korv och ringde Magnus. Då var klockan 16. Jag trodde att det skulle ta en knapp timme in till stan. Efter inkvartering hos A, Boch H, dusch och omklädning promenerade jag så ner till Mäster Johansgatan 11. Därinne hade Magnus då suttit med ett glas vouvray en stund. Fortsättning följer.

64 kilometer cyklade jag.

Inga kommentarer: