25 juli 2011

2011:40 Brunsåsgate

16/7 Häromåret tog en journalist med ett adligt klingande namn och inventerade Facebookdiskussioner utifrån statusrader med tillhörande kommentarer till en krönika om en teveserie som snart skulle börja sändas. Kända journalister hade fått se ett eller flera avsnitt och diskuterade dessa på fejan. När det i och med krönikan blev känt att de hade samplats av journalisten med det adligt klingande namnet blev de samplade inte entusiastiska. Inte alls faktiskt.

Vad har då det med min cykeltur att göra? Jo, jag tänkte tillämpa samma materialanvändning här, mest av lättja. Jag kommer inte att uppge namnen på de samplade.

Började cykla vid elvatiden. Solen sken och vindarna var vänliga. Utanför Lysekil, på Färjegrillen i Finnsbo, åt jag skräpmat och tog en bild på färjeläget. Lade upp den på fejan och skrev:

"Färjeläge i närheten av Lysekil. 46 km från Smögen."

Medan jag åt chorizon med frittarna under parasollet på kioskens uteplats, med en lätt, smeksam sydlig vind mot kinden blickande ut över djupblå Gullmarn började så kommentarerna komma in. Den första från en person som jag har valt att kalla Coola Skånskan:

"Nämen, extremt nära mitt gamla lantställe, Grundsund. Du skulle kört till vänster 400 meter innan färjeläget och käkat på Brygghuset i Fiskebäckskil. Smögen suger."

Jag hade haft ett par fina dygn i Smögen trodde jag. Det var alltså inte så. Inkom strax kommentar nummer två från Coola Värmländskan:

"Håller med Coola Skånskan.  Smögen känns som ett enda stort turisthak. Fickebäckskil (sic) betydligt trevligare. Men varför är Halland så bortglömt? Underbara klippor i Varberg med fästning och badhus! Och Skrea Strand i Falkenberg samt Morups Tånge (där jag f ö en gång förlovade mig bevittnade av endast skrattmåsarna, Gud fader och en gänglig fågelskådare) eller båttur ut till Väderöarna! Även inlandet som Vessigebro är otroligt vackert med böljande kullar. Halland is tha shit."

Återstår att upptäcka Halland således. Har nog en massa släkt där som jag dessvärre inte har kontakt med. I Tvååker tror jag. I fjol cyklade jag från Laholm till Varberg genom Halmstad där jag för övrigt lunchade med förtjusande familjen Brax. Utanför Halmstad brast himlen. Mitt tålamod med nordvästlig vind och himmelsk högtryckstvätt brast utanför Varberg där jag tog in på vandrarhem, sov och sedan fuskade med tåg till Göteborg. Det var min fjolårsupplevelse av Halland.

Nåväl, den vackert gula färjan Gullbritt eller Gullmaj tog mig över fjorden. Cyklade vidare i det vackra, vänliga av varma vindar fläktade bohusländska landskapet. På en hög bro till Orust, längs Vindöns västra strand och kom till sist fram till Slussen på Orust. Där gick jag ner till vattnet, tog en bild, lade upp en bild på fejan och skrev. "Slussen, Orust - dagens slutdestination"

Den uppdateringen var inte lika kontroversiellt som den där Smögen nämndes.  Kommentarerna kom den här gången från Coola Brorsan, Coola Kollegan och Coola Svägerskan och löd i tur och ordning:
"Hälsa!", "Så det är där som solen är..." respektive "Oh vad vackert - halsa (sic) till alla!"

Jag bodde hos C och M i Slussen. C hade lagat en fin kycklingrätt med citroner. Till den Les Pierris. Vi spelade boule på tomtens bana. Jag vann. Sedan åt vi en fantastisk efterrätt med apelsiner, jordgubbar, rabarber och grönpeppar. Drack lite vit La Gascogne.

Uppdaterade inte mer den dagen. 7,4 mil cyklade jag.

1 kommentar:

K sa...

Så det är det som tomten ägnar sommarhalvåret åt.