25 juli 2011

2011:39 Kvantiteterna

Fredag 15/7. Jag hade sovit i samma rum för 26 år sedan. Det var samma blåblommiga tapeter då men det mindes jag inte. Vad jag däremot fick klarhet i var vilken toalett som hade bilder på och stamtavlor över det svenska kungahuset. Jag har tänkt på den toaletten men aldrig kunnat lokalisera den. Men det var alltså i det här huset, på övervåningen, som den fanns. Nu med bilder på vuxna barn till kungaparet. Det finns nog en generationsskillnad i den familjen i det avseendet. M, min vän sedan mer än trettio år, verkar föga rojalistisk. Troligen är det hennes föräldrar som vurmar eller har vurmat för Bernadotterna.

Jag sov länge. Ute var det snabbjagande molntussar och regnstänk men inte så dåligt väder att dagens planerade utflykt till Hållö skulle ställas in.

Vi bredde smörgåsar till matsäcken och packade badkläder, tog med flytvästar och gick ner till båten som var en kraftfull variant med ett par sovplatser.

En av de yngre sönerna och N styrde tillsammans ut genom sundet mellan Smögen och Kungshamn. På havet gick det så fort att att vi planade. Det kan ha tagit högst tio minuter ut till ön. "Det är sådana här båtar jag hatar när jag paddlar" hörde jag mig själv säga samtidigt som jag njöt av farten och havsluften över motorljudet.

Flera båtar, både av seglings- och motortypen hade lagt till i viken innanför Sjöräddningens brygga på Hållö. Vi lade oss utanför.

Iland gick vi upp på ön. Det var uppehåll och förhållandevis varmt. Sten, hav och himmel. En fyr, ett vandrarhem och ett kapelI.

I en jättegryta låg en groda och simmade, utan möjlighet att ta sig upp för den lodräta insidan av stenväggarna. Med hjälp av en håv som låg bredvid hålet räddade vi den.

Det fanns en badplats med lodräta klippor och en stege ner i det klara vattnet. Vi bestämde oss för ett dopp innan lunchen.

Ett sällskap bestående av en vuxen man och kvinna och en nioårg flicka, kanske en familj, satt i närheten och åt. En gråtrut flög plötsligt in, tog ett stekt ägg från en smörgås som kvinnan hade i handen, landade några meter därifrån, svalde ägget, uppgav ett hånskrattande läte och fläckade klippan.

"Jättevarmt!" ropade den yngste sonen som var först av oss i havet där han låg och plaskade med flythjälpmedel. Jag dök i strax efter. Kunde inte bekräfta. Nitton grader max, klart och salt var det.

Efter matsäcken gick vi upp i den nyrenoverade fyren som är 20 meter hög med högsta punkten 40 meter över havet Guiden berättade att den var 12:e sekund blinkar så att skenet kan ses från 21 sjömil.  (En sjömil är ju som bekant 1852 meter eller båglängden motsvarande en 60-dels grad av avståndet mellan nordpolen och ekvator baserat på att jorden skulle vara sfärisk.)

Han berättade också att 364 kärlväxter har bestämts på ön och att flera fågelarter av intresse har observerats där. Vilka visste han inte, han var helt ointresserad av flora och fauna sade han uppriktigt. Man kan gifta sig i fyren.

Guiden låste sedan upp kapellet där den bortre kortsidan är fönster så att hav, klippor och horisont får tjäna som altartavla. Magnifikt.

På återvägen stannade vi till i Smögen för att köpa makrill. Där var fullt av båtar som vittnade om sina ägares ekonomiska framgångar. På bryggan var det kommers, förtäring och inmundigande. Ungdom, stickad vit bomull och Henry Lloyd.

Vi grillade makrillen till middag och drack folköl till. Medan vi lagade maten drack vi däremot en chablis från JMB. Tror att det var den ekologiska varianten. Den var, liksom fisken, sällhet.

Inga kommentarer: