28 juli 2011

2011:42 Alingsåstrakten, Göteborg och Malmö

18-24/7. Under de här dagarna använder jag Gertrud, min cykel, sparsamt. Mest hänger jag i fritidshuset dit jag bjuder advokaten och senare kulturchefen. Vi grillar, paddlar och badar. Dricker ch-9 (Vieux Lazaret) och Lurtons Les Fumées Blanches. Advokaten och kulturchefen åker och delar av släkten anländer. Vi dricker Launois bdb-champagne och äter varmrökt lax. Kusin B berättar att hon och sambon M ska bli föräldrar.

Under helgen domineras nyheter, facebook, bloggar och twitterflöden av det ohyggliga som skett i Norge.

På söndagen tar jag cykeln på tåget till Göteborg för att träffa G och J med döttrarna S och B. Den familjen bor numera på Gotland men är i Göteborg för att tömma en lägenhet. Vi träffas i Mölndal där det i Kvarnbyn pågår en utställning om cirkusvärlden. Jag har cyklat från Centralstationen i Göteborg ut till Mölndal. Cykelvägarna i och kring Sveriges andra stad är föredömligt väl utmärkta. Utställningen är också bra för barn och vuxna.

Indisk hämtmat från "Tre Indier" på kvällen.

25/7. Jag cyklar till stationen för att boka hemresa från Malmö i slutet av veckan. Mannen som hjälper mig förstår inte hur man hittar cykelavgångarna. Han får hjälp av en yngre kollega. Det visar sig att cykelplatserna är upptagna. Medan jag är på stationen hålls en tyst minut för offren i Norge. Allt arbete avstannar och det blir stilla inne i lokalen.

Under måndagen passar vi på att träffa I och T med två av deras söner - den tredje är på seglarläger - i Slottsskogen. Lunch i Villa Belparc.

Jag tar Öresundståget 1642 till Malmö och kliver av i den nya moderna stationsdelen som ligger under jord.  Cyklar hem till A och B med dottern H där jag ska bo under några nätter. A har köpt Le Chenin och häller upp ett glas till
mig i köket. B gör pizzor som tillsammans med de som jag åt hos K och T på pensionatet i Södermanland är årets godaste. Det är för övrigt gott att träffa dessa varma och generösa vänner igen! En bib från Allegrini tar vid när Le Chenin tar slut.

26/7 På tisdagen lämnar jag in Gertrud hos en reparatör på Rönneholmsvägen. Bromsbeläggen vid bakhjulet är utslitna och växelmekanismen för främre kransen har kärvat.

Jag beställer tågbiljett för resan hem genom bolaget Veolia som tar cyklar på samtliga tåg på sträckan Malmö - Stockholm.

Vi, dvs jag och familjen jag bor hos, cyklar till Beijers park i Kirseberg där vi har picknick på bagels som vi har köpt i Värnhem. H leker i lekparken. Solen skiner och luften känns, liksom livet, lätt.

Vi åker till Möllevångstorget och handlar grönsaker och korv till kvällens middag.

Jag försöker få ut min tågbiljett genom ATG-ombudet på Amiralsgatan. Men mannen som driver stället "befattar sig inte med biljettutskrifter" eftersom han"är störst på trav och spel i Malmö". "Det sliter på skrivarna, dessutom". Han säger också att jag "inte behöver stå där som ett frågetecken". Jag köper en cola till A. "Du behöver inget kvitto!" säger ATG-ombudet och föreslår sedan var jag, som avbrutit hans spel- och travtransaktionsflöde, kan få biljetterna utskrivna istället. Dock på en så snabb skånska att jag inte hinner uppfatta en stavelse.

Jag googlar istället; i närheten av Möllevångstorget finns ett ombud där jag får mina biljetter. Personalen är ett under av vänlighet.

Vi grillar korvarna på innergården till bostadsrättsföreningen som A och B tillhör. Det finns en port till grannföreningsgården där så att medlemmar i båda föreningarna kan umgås. Vi dricker Le Busche till korven och den ljuvliga salladen som A gjort enligt LFW:s recept.



A bjuder in några grannar på ett glas. Och det visar sig som vanligt att världen är mindre än jag föreställt mig. En av grannarna vid bordet är nämligen syster till en av mina grannar, som jag känner, i Stockholm.

Sedan sitter vi dvs jag, A och B i köket och diskuterar musik över en åttaårig Rioja (Murrieta). Den hade varit bättre till mat. Härlig dag, tvivelsutan! 2 km cyklade.

Inga kommentarer: