31 juli 2011

2011:43 Mot Smygehamn

27/7. Den hårt arbetande personalen på Fridhems Cykelaffär, Östra Rönneholmsvägen 26 i Malmö,  ställer ut cyklar på trottoaren utanför butiken innan klockan 9 då butiken öppnar. På Gertrud har de bytt bromsbelägg i bak och justerat växelmekanismen. Det märks när jag cyklar iväg.

Jag stannar vid Boulangerie du Triangle på samma gata på vägen hem till A, B och H och köper surdegsbröd till dagens frukost samt fyra söta bakverk till dagens utflykt i Folkets Park. I parken får H både rida ponny och bada i plaskdammen. Vi dricker kaffe och delar bakverken, det med päron och vit choklad är godast. Jag är nog hemmablind men kan på rak arm inte erinra mig att vi har något inträdesfritt liknande i Stockholm. Folkets park i Malmö känns som folkets park.

Klockan ett ska vi träffa redaktör M på Smak som är konsthallens restaurang. På vägen dit passerar vi den förhållandevis nya stationen utanför Triangeln. Jag tycker att delen ovan jord liknar en bit av ett insekts fasettöga. Snyggt!

På Smak beställer jag en fläsksida med lite godsaker och en flaska Ebbot Ale till den. A äter en soppa, B en risotto och M en lax. Vi sitter utomhus, det är bra väder och lagom svalka på innergården. Fläsksidan är den godaste jag ätit, smakar som om den behandlats med vin på något sätt och eller med något som gett en lätt fermenterad smak, som kinesiska svarta bönor.

Det är dumt av mig att ha så dålig framförhållning, redaktör M fick veta först när jag satt på Öresundståget att jag var på väg till Malmö. Nästa gång ska jag vara bättre ute i tid. Den dåliga framförhållningen beror iofs på andra faktorer som jag väljer att inte blogga om. Även de självförvållade.

Hursomhelst är det som vanligt väldigt trevligt att återse redaktör M. Får reda på att hon och maken ska vara på Bastard med några vänner på fredagen. Förhoppningsvis ses vi igen där.

Klockan 1544 har jag såpass bra koll på cykelvägen till Smygehamn att jag kan cykla iväg. Amiralsgatan, Lantmannagatan och Lönngatan. I Jägersrotrakten kommer jag ut på väg 101 mot Anderslöv. Den har cykelbana som går parallellt hela vägen till Östra Grevie där jag viker av söderut. Medvind och sol, men inte för varmt - det är drömvädret. En kort sträcka på grus får mig inte ur humör. Hela tiden är himlen nära eftersom det är genom utpräglade jordbruksbygder jag cyklar. Det är lätt kuperat. En kort sträcka befinner jag mig på den hårt trafikerade 108:an mot Trelleborg men är strax ute på småvägarna igen. Halv sju kommer jag fram till lärar-M:s (den M som åsyftas i fortsättningen är lärar-M) sommarställe som ligger nära stranden.

Hon är där med sexåriga dottern I. En väninna till M, P, är där med sin sexåriga dotter S. När P handlar på Coop så går betalkortsystemet ner för vissa bankkort. Hon ringer och jag promenerar dit för att betala med mitt. Tillbaka i huset marinerar vi fläsket, gör tsatsiki och aioli, har lite förfest i köket där flickorna dansar till Veronica Maggio från en Ipad, medan vi vuxna dricker Il Conte. Sedan grillar vi, eller rättare sagt M, fläsket och trotsar därmed könsmaktsordningen som säger att det är män som grillar. Det blir också grillade marshmallows till efterrätt. Vädret är passabelt, vi kan sitta ute. Vi pratar, efter att sexåringarna lagt sig, till halv tre.


Cyklade 46 km.

Inga kommentarer: