8 oktober 2011

2011:57 Pensionatet

Jag är i Södermanland där jag äter, dricker och trädgårdsarbetar. Sprang en dryg halvmil idag när vi fått ner hasselplantor i jorden, skördat squash och savoykål. Doppade mig i sjön. Det gjorde jag senast den 17/4. Då var det kallare eftersom isen hade gått två veckor tidigare.

Gustave Lorenz gewurztraminer passade bra till krabban som vi åt igår kväll. Vinet från Jumilla passade också till den renkalvsadel som vi åt ikväll. Jag är för trött för att skriva mer så jag kopierar ett par statusuppdateringar:

Igår
Vol au vent på svart trumpet i grädde, fino och en knivsudd grönmögel. Krabba med hemvevad majo. Gewurz och chenin blanc. Endast på Pensionat Skogsängen!

Idag:
Renkalvsadel med närodlad savoykål med schallottenlök och Åkeröäpplen och sås på svart trumpet. Till det Castillo de Luzón Crianza - en Jumilla från 2007. Till dessert: närplockade lantplommon i cognac med hemkörd vaniljglass. På pensionat Skogsängen, naturligtvis. Efter uträttat pensum, ska tilläggas.

Inga kommentarer: