7 mars 2015

2015:24 Fredag till lördag

Jag träffade kulturchefen på Scandic Slussen och drack ett par ipor. Lustigt nog var M i bokcirkeln där med flickvännen också. Båda solbrända efter en vecka i Egypten. M och C som bor i Vaxholm dök också upp. C jobbar tydligen i trakten av Ersta sjukhus. Vi ska luncha någon gång, sa vi. Det har vi sagt förut. Hoppas att det kan bli av nu.
Sedan gick jag och kulturchefen hem till honom och åt vietnamesisk hämtmat, drack riesling och pratade om Jimmy Webb. Det var C, en annan C, och jag som pratade Jimmy Webb. Hon har sett honom lajv i Köpenhamn. Och hon kände Lennart Persson!

Idag gick jag och C, en tredje C, långpromenad och avslutade med sushi på Torkel Knutssongatan. C berättade att hon och dottern reser till Ligurien i april. Jag berättade om min tvåveckorsvistelse i Toskana för snart fjorton år sedan. Om maten och vinerna. "Vilken livsnjutare du är" sa C. "Eller snarare var" sa jag. Nuförtiden ser jag bara problem. Klimat, rasism och konflikter. Vi skiljdes åt vid Mariatorgets västra tunnelbanenedgång och jag begav mig mot Högbergsgatan.

På Wollmar Yxkullsgatan har det byggts ett nytt hus mellan husen som i övrigt är från 1800- eller det tidiga 1900-talet. Jag stannade för att ta en bild. Den blanka glasfasaden påminde mig som sånt som byggdes i Beijing när jag bodde där. En man kom fram och frågade vad jag tyckte om den. "Spännande" sade jag. Svaret gjorde honom glad. Om jag var arkitekt frågade han. Nej, sade jag, bara allmänt intresserad. Han hade byggt huset, sade han. Det är ett hotell som öppnar till sommaren. Vi pratade en stund och skakade faktiskt hand när vi skiljdes.

Min erratiska livsstil har fördelen att den öppnar för oväntade möten.

Loimer Lenz Riesling (nr 4350), 92 kr

Inga kommentarer: