14 oktober 2006

Allt Om Mat nr 17, vinbyte och Södermalmsnytt nr 41, 2006

Senaste numret av Allt Om Mat, nr 17 2006, innehåller "Stora Vinkatalogen 2006" - den årliga provningen av alla vita och röda på bolaget. Den här gången utgörs provningsgruppen av Mischa Billing, Jan Holmström, Gunilla Hultgren-Karell och Magnus Waern. Bengt-Göran Kronstam och Håkan Larsson är alltså inte med. Jag brukar köpa det här numret varje år eftersom bedömningarna har visat sig vara pålitliga. Provningsgruppens smak brukar dessutom överensstämma med min. Många viner som jag regelbundet köper hamnar i kategorierna "Fynd!" eller "Mer än prisvärt". Österrike utses till årets vinland och Italien till årets rödvinsland. Jag gillar de korta omdömena om vinerna. Vad sägs exempelvis om "Smakar fuktig askkopp" om Castillo Los Gredos (rött) eller "Ostädad spilta och gammalt smink" om Husets vita? Numret är - frånsett recept på färskostfyllda* grillade paprikor - med de säkra stalltipsen absolut värt sina 49 kr.

Jag bytte förra veckans korkade ripasso mot en skruvkapsylförsedd pinot från Nya Zeeland idag. Det bär mig emot att köpa viner med så lång transportsträcka men vad gör man? Nästan alla viner från gamla Europa i Söderhallarnas systembolagsbutik har dragkork. Och personalen har ingen koll på vilka flaskor som har korkar tillverkade i plast. Han som betjänade mig lovade att denna pinot varken var överekad eller för sötfruktigt jordgubbsaktig. Det verkar onekligen lovande.

Saint Clair Pinot Noir 2005 (nr 16015), 106 kr


I dagens Södermalmsnytt, Nr 41 2006, handlar "Vintipset" om viner som passar till vilt. Jag citerar: "Många är vi som har vänner och bekanta som är jägare. Låt oss kombinera deras byte med rara droppar när kylan tränger på". Om man bortser från fin-riojan är det relativt enkelt att få tag på dessa "rara droppar":

Cline Zinfandel (nr 22283), 87 kr
Fonterutoli (nr 32229), 145 kr
Roda II Reserva 2001 (nr 98659), 194 kr

*Jag älskar grillade paprikor men bristen på tuggmotstånd i färskostfyllning tycker jag är vämjelig. Ville bara få det sagt.

1 kommentar:

konjären sa...

Håller med om AoM; mina preferener stämmer ofta med deras. Mina två senaste vinbesvikelser (2002 Amarone Ca'Montini, nr 12363 respektive 2005 Bourgogne Rouge Pinot Noir, Labouré-Roi, nr 5475) har båda underkänts i stora testet. Tycker dock att bettet i kommentarerna saknas i år - kan ha att göra med att Håkan och BGK inte medverkar...?