16 oktober 2006

Tennstopet

Dopff Irions riesling har för vass syra. Rosemount Shiraz 2003 smakar som jag minns den. Rökig till en början, sedan alltmer inställsam. Senast jag drack den var på Lundsbrunn för tre år sedan. Tennstopet är troligen inte en krog i Fredrik Paulúns smak. Möjligen förrätten som är en råraka med rödlök, löjrom, gräddfil och rosésallad. Men sen börjar det; viltwallenbergare. Svamptryfferad gräddsås och smördopad potatisstomp. Jag befinner mig fortfarande i paltkoma.
Frkn Brax gillar inte mina utfall mot bladpersilja men det kan inte hjälpas; mediokra viltwallenbergare blir inte fräschare för att bladpersiljan ligger ovanpå och slokar. Nej, Tennstopet är så gammalskola så att det inte kan försvaras. Diametern på våra blodkärl är inte oändlig. De langerhanska öarna kan inte producera hur mycket insulin som helst.

Dopff & Irion Riesling (nr 2173), 77 kr

Rosemount Estate Shiraz (nr 6398), 87 kr

Inga kommentarer: