5 oktober 2006

Jag bangar Bang-fest, längtar efter Madiran

Det pågår en fest ett par kvarter härifrån. Som ni ser firar Bang att de har ny Form. Bara det faktum att Grace Jones pryder omslaget tycker jag är värt att fira, ny form eller inte. Profesora har jag aldrig sett, däremot Miss Universum. Jag var road och det finns anledning att tro att jag skulle vara det även av Profesora. Jag är bara för trött för att gå dit.
Idag hörde jag Karsten Thurfjells vinutlåtanden i P1:s "Meny". Bland annat hade han testat en BiB från Alain Brumont: Torus. Som vanligt baserar Brumont rödvinet till stor del på den kärva druvan tannat. Den här blandningen med cabernet sauvignon bjuder tydligen stort tuggmotstånd och kräver en älgstek eller liknande för att komma till sin rätt. Thurfjell tänkte hälla upp den på fyra skruvkorksförsedda flaskor för att se hur den påverkas av lagring. Jag förmodar att han vill se om tanninerna blir silkigare med tiden. En annan nyhet som verkade kul var Terres Fumées. Bröderna Lurton brukar ha känsla för feeling och användandet av Madirans lilla gröna - petit manseng - applåderas alltid av oss vintöntar. Jag tänker köpa båda sorterna till helgen. Sedan kanske jag skriver ett utlåtande. (För det är ju lite patetiskt att bara skriva om vad någon annan tyckte.)

Torus 2005 (nr 2261), 3000 ml, 196 kr

Terres Fumées Petit Manseng 2005 (nr 4108), 66 kr

Inga kommentarer: