1 oktober 2006

Conociéndome, conociéndote*

Äntligen får jag sätta mig vid min laptop! Den här helgen har jag varit upptagen sedan fredag kväll. Ovant. Först nu kan jag skriva. I fredags var det fortfarande tillräckligt varmt för att man skulle kunna sitta ute. Redaktörn kom till kvarterskrogen för första gången vilket kändes stort. Att den före detta mästerbloggaren och televisionsarbetaren också gjorde oss sällskap var kul. Av någon anledning hoppade jag på Olle och insinuerade både att han ofta "gick på Bon-fester" och att han hade fått sin supersnygga, oblat-tunna Samsung-mobil genom någon ljusskygg överenskommelse med en arbetsgivare. Båda anklagelserna var givetvis ogrundade.
Jag och Redaktörn drack varsitt glas prästhatt. Cappello di Prete är bläckigt syditalienskt som alltid slinker ned.
Efter fredagsträffen åkte jag hem och korkade upp ett Fitou-vin som E hade köpt. Det doftade magsaft - något som tack och lov gick över rätt fort - och andades ljungighet, syrliga blåbär och omogna björnbär. Vi åt en risotto som E lagade. Senare råkade jag korka upp ett vin som ståtar med Carl Jan Granqvist på baksidesetiketten. Årgången är 2001 och enligt etiketten kan man lagra det "mer än tio år". Det kanske skulle ha behövts. Jag tycker att det var lite väl cab-stramt ännu. Dessutom drack vi det när vi hade ätit färdigt vilket jag tror är ett grundfel. Bordeauxer av den här karaktären vill nog ha mat vid sidan om. Och jag är rädd att de helst vill ha konservativt krubb som stek med gräddbaserad sås och potatis-i-ugnen-nånting som sällskap. Och några haricots verts.

Igår lekte vi laserdome, lunchade i den kombinerade Europe- och Van Halen-hörnan på Hard Rock Café, spelade boule och besökte Centralbadet. Sedan var det middag hos M, H och den lille på Tjurbergsgatan. Medan maten lagades serverades en australiensisk tvådruva som jag gillade. Lite sötfruktig och inställsam men härligt lättdrucken. Telefonen mess-pep. "Vad heter pinot noir på tyska? Hälsningar från Blooms i Malmö". Jag svarade: "Blauburgunder, tror jag." Det stämde ser jag idag. En bit in i middagen som var en lasagne öppnade jag samma Côtes du Roussillon som M fick på festen förra lördagen. Jag var inte riktigt imponerad. Vinet skulle enligt baksidestexten ha karaktär från garrigue. Och vad det är överlåter jag åt mina franskkunniga läsare att fördjupa sig i här. Men om jag ska vara lite precis så påminde det lite om det från Fitou men det var smalare, enbart mellanregister, typ.
Under middagen ringde vi till Partille och gratulerade festföremålet där. Efter middagen skålade vi för P som fyllde jämnt nyligen i en champagne som jag inte druckit tidigare. På flaskan finns en viktig faktaupplysning, det står "zero dosage". När champagnen har jäst för andra gången avlägsnar man jästfällningen och tillsätter en blandning av vin och socker den så kallade liqueur d' expédition. Det är själva processen som kallas dosage. Och sockermängden avgör hur sött bubblet ska bli. Eftersom producenten men inte vinet finns omnämnt hos Juhlin vet jag inte vad termen riktigt betyder. Kan det röra sig om en helt torr liqueur d' expédition?

Efter middagen tog M fram ett par mikrofoner. Jag fick sjunga "The greatest dancer", "Knowing me, knowing you, "The name of the game", "Rock me" och "Summernight City". Att karaoke skulle bli ytterligare en i raden av skambelagda njutningar hade jag aldrig kunnat ana.

Cappello di Prete 2001 (nr 2727), 78 kr

Réserve de la Condamine (nr 12804), 67 kr


Château Fournas Bernadotte (nr 3834), 181 kr

Lindemans Shiraz Cabernet (nr 16460), 212 kr 3000 ml


Les Cabrettes 2004 (nr 2411), 69 kr


Drappier Brut Nature Pinot Noir Zero Dosage, ???

Bilden: Det är trettio år sedan Abbas "Arrival" kom och klass 6A hade disco i Bygdegården.

*Spanska versionen av "Knowing me, knowing you"

3 kommentarer:

konjären sa...

Apropå Drappier så skulle jag tro att det helt enkelt är en Extra Brut, utan något socker. Juhlin räknar upp några olika beteckningar för odoserade champagner, t ex Sans Sucre, Sans Liqueur, Non Dosé... Han översätter ocså "dosage" med sockertillsats. Utan dosage blir det alltså mycket riktigt en torr Liqueur de expedition. Hoppas den smakade - har inte haft chans att pröva själv!

Vinlusen sa...

Tack för informationen! Jo, den smakade gott.

Hanna sa...

Karaoke är något av det absolut roligaste! I Gubbis har vi dessutom en av de bästa karaokebarerna!