6 oktober 2006

Från vaishya till dalit på en dag

Jag håller på att bli paranoid:
- Jag skulle vilja äta.
- Ensam?
- Ja, var ska jag sitta?
- Ta vilket ledigt bord som helst.
Indiern här mittemot brukar inte överraska. Rätterna är jämnt kryddade, ofta med färsk koriander, de innehåller ibland lagom uppmjukad oljefräst rödlök och är i stort sett lite för feta men annars helt okej. Idag blev jag överraskad på två sätt. Första överraskningen var att maten kom före papadamet. Alltså, jag vill ha mitt papadam som snacks medan jag väntar på huvudrätten. Jag åt min lamm korachi och en tiondel av riset. Läste senaste numret av Munskänken medan jag åt. Där hade man testat flera chabliser men ingen från Brocard vilket måste betraktas som hjärnsläpp alternativt tjänstefel. Den andra överraskningen bestod i att samma servitör som såg till att papadamet kom försent stänkte mig i ansiktet med det putsmedel som används för att fräscha upp bordens glasskivor. Det var då jag förstod det: den ensamme medelålders mannen är att betrakta som oberörbar eller åtminstone osynlig. Jag gav igen med utebliven dricks.

Idag har min blogg haft rekordmånga besök tack vare Isobel. I morgon går jag på Bondens tillsammans med Matälskarna. Kanske hinner vi med en fika på Lisas Café också.

Såhär många chabliser lyckades Munskänken missa att J M Brocard har representerade på bolaget:

Petit Chablis Domaine Sainte Claire (nr 5588), 97 kr


Chablis Vieilles Vignes Domaine Sainte Claire (nr 5595), 155 kr


Chablis Premier Cru Beauroy (nr 7125), 155 kr


Chablis Premier Cru Fourchaume (nr 7457), 165 kr


Chablis Premier Cru Montmains (nr 5633), 165 kr


Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre (nr 5587), 174 kr


Chablis Grand Cru Vaudésir (nr 5564), 291 kr


Chablis Grand Cru Les Clos (nr 5582), 291 kr


Bilden: Cate Blanchett och Matt Damon i "The talented Mr. Ripley" från 1999. Missa inte Highsmith i morgon tv2 21.15 .

Inga kommentarer: