21 januari 2007

Hemkomsten

Château Ducla Bordeaux Superieur Rouge 2002 fick en stjärna i Guide Hachette 2005. Det var skälet till att jag köpte en flaska på flygplatsen i Beauvais för tre veckor sedan. Jag borde köpt två. Den här syrliga kartigheten var inte prisvärd. Och den matchade inte det fina fatarbetet. Vinet måste varit defekt. Men det spelade inte så stor roll i sammanhanget som var exilfamiljens hemkomst efter fyra månaders Bosporen-boende. Jag mötte dem i ankomsthallen till Terminal 2 igår. (Tror att Neneh Cherry kom med samma plan.) Sedan körde jag i snigelfart genom snöovädret till lägenheten. Jag och J for vidare till ett köpcentrum för att kvällsproviantera. Det blev lite salami, serrano, oliver och en morbier. J suckade över de trista grönsakerna. Och de lika trista priserna. När N hade somnat tände vi ljus och ställde fram det inhandlade. Under dukningen drack vi varsin liten Talisker. Och sedan drack vi den bleka bordeauxen. Söndagen blev vinfri. Men förden skull inte händelselös.

Château Ducla Bordeaux Superieur Rouge 2002

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.vinorati.com/

??