11 januari 2007

Jag skulle kunna bo där

27 juli 2003. Vi hade cyklat över Golden Gate och befann oss nu i den välmående byn Sausalito vid vattnet på norra sidan av bukten. Trötta, törstiga och lite hungriga beställde vi mat på första restaurant som såg något ut. Skaldjurssoppa för mig, jag kan inte minnas vad Desmond åt. Servitören kunde inget om vin. Han tyckte att ekad cabernet var lika bra som ståltankad chardonnay till soppan. Några halvsöta vita kalifornier var visst uppe på förslag också. Det blev chardonnayen. Som var lite i tuttifruttiaktigaste laget. Vi gick längs shoppinggatan och genom en park där en blåsorkester spelade. Sedan tog vi färjan tillbaka till Fishermans Wharf.
Apropå San Fransisco, häromdagen talade Steve Jobs om den nya produkten för ett stort och väckelseentusiastiskt auditorium där. Och jag satt uppe till halv tolv för att se presentationen som P - tack för det! - hade skickat länken till.
En bekant påpekade det patetiska i att man utsätter sig för reklam frivilligt på det här sättet. Men menade samtidigt att det var så bra så att det är värt det. Ja, det var en produktpresentation som bara amerikaner kan göra. Det är positivt menat. Nu längtar jag efter att produkten kommer hit! Jag kunde bara inte riktigt förstå varför Jobs framhöll möjligheten att köra cover flow på produkten som en så stor grej. Tills jag idag började hämta omslag på samma företags virtuella musikaffär för att det är så fint att kunna bläddra bland dem i musikprogrammet. Men jag avbröt efter 71 stycken eftersom jag plötsligt blev osäker på om det är gratis.

En fråga: någon som vet om Beatleslåtar finns att handla på nätet nu? Jobs skrollade ju fram Sergeant Pepper.

Bilden: Desmond Ng från Singapore inför cyklingen över bron.

Inga kommentarer: