7 oktober 2008

6.7. Tillbaka i matsalen

Tvärs över gatan, i källaren på den stora och fula byggnaden, som jag ser från mitt kontorsfönster finns den jättelik matsal med ett par dussin näringsställen. Idag var jag där för första gången på över tre månader. Jag åt stekt ris med kyckling, tofu, vitkål, lök, kryddor och natriumglutamat. En måltid som man blir mätt av. Gott var det också! 12 yuán. Nu har i och för sig Folkrepublikens valuta passerat den svenska kronan men dyrt är det ännu inte.
Jag kan också berätta att vädret har varit bra. Det har regnat och blåst genom Peking så himlen har varit renspolad de här två morgnarna när jag gått min halvtimmespromenad till jobbet med en svensk podcast i lurarna.

Igår kväll gick jag och J till den lokala sichuanesen, Yuxin, och åt middag. Sedan såg vi den våldsamma, spännande och delvis påhittade dvd:n "The Last King of Scotland". Bra regi och skådespeleri, men i blodigaste laget. Ljudspåret måste genast köpas. Det fanns bland annat en svängig version av "Me and Bobby McGee" och "Loch Lomond" på den.
För övrigt har jag bestämt mig för att varannan bok jag läser i fortsättningen ska handla om Kina. Håller nu på med Kina. Den haltande kolossen av Göran Leijonhufvud och Agneta Engqvist. Faktafylld men inte -tyngd och oroande läsning med bra driv i språket. Det är som hade de fångat landets höga tempo i prosan. (Det där kom jag på nu.) Har redan hunnit igenom halva.
Har också tänkt att varannan film jag ser ska vara på det gemensamma språket. I lördags såg jag Zhou Yus tåg med Gong Li i huvudrollen. Den som inte rörs av henne har ett hjärta av asbest!

I morgon är det dags för lektion igen.

Nyss kom en av de kontorsanställda och gav mig en duriankaramell. Någon gång måste jag äta själva frukten. För varje gång smakar den här hybriden av jackfruit, havarti och lökluktande kylskåp lite mer lockande. Men nu måste jag jobba igen.

Och, ja just det ja, Cecilia Lindqvist kommer hit om tre veckor och föreläser om "Tecknens rike" på the Bookworm.

Och Starbucks serverar än så länge bara sojalatte på grund av melaminskandalen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan du inte en gång för alla reda ut skillnaden mellan melamin, melanin och melanom? Melamon finns väl inte?