4 oktober 2008

4.5. Grumligt

Här i FRK är dygnsrytmen tillbaka. Jag somnar innan midnatt och vaknar innan frukost. Det är lördag och vi sitter i lägenheten och jobbar. När vi inte tränar eller går till Purple Haze och äter deras härliga thaisallad med ugnrostad anka i. Vi och vi, förresten. J som inte har samma mat-och-sovklocka som jag hoppade över lunchen och gick på massage i stället.
Igår var det varmt. När jag hade sprungit en halvmil på Nirvana gick jag och Porsche-P till en mexikansk krog. Vi satt på terrassen där det nästan var byst med folk. Maten var dessvärre alldeles för mycket smält ost, nachos och ris, för lite avocado, grönsaker och chilli. Hoegaarden är däremot alltid Hoegaarden.
Ett mantra bland många Kinavistare, även undertecknad, är att all förändring går så fort här. Om man med det avser omdaning av stadsbilden, anammande av västerländska konsumtionsmönster och förekomsten av bilar, så stämmer det. Om man däremot menar attityder hos den inhemska befolkningen, konfucianismens inflytande eller informationsinflödet utifrån så vet jag inte. Känner alldeles för få inhemska för att ha någon aning om det.
Men apropå omdaningen av stadsbilden så var en stor del av Sanlitun byggarbetsplats innan jag reste. Nu kallas den för Sanlitun Village och är ett stort shoppingområde där ett företag vars logga har en tuggad frukt hyser sin, för landet, första officiella butik. Där sportföretaget som grundades i Herzogenaurach har en jättelik shop där man kan köpa skor, tröjor och byxor som kostar tio gånger så mycket som de piratade versionerna av samma artiklar gör på Yashow i grannkvarteret. Och den unga urbana medelklassen köper dessa dyrgripar! Byggnaderna i Sanlitun Village är spektakulära och de kommer att kräva ansenlig uppvärmning när vintervindarna kommer. Så kolkraftverken kommer att få jobba. Men till vintern känns det långt, nu är det fortfarande oktober och igår satt vi som sagt ute.

Och igår hörde jag någon säga att man kunde bekämpa problemen som följer i klimatförändringarnas spår utan att tro att de har något, eller åtminstone inte särskilt mycket, med mänsklig aktivitet att göra. Häromåret hörde jag någon som sa att man kunde behandla AIDS genom att äta vitlök, citron och rödbetor. Den sistnämnda flyttades från sin plats häromveckan. Må vi hoppas att den förstnämnda aldrig får den plats som hon, en ansenlig del av befolkningen i landet som hon är verksam i och diverse svenska ledarskribenter, hoppas att hon når.

Inga kommentarer: