3 augusti 2006

Mittens rike

Jo det är sant, jag var i Kina under två veckor. Den resan ryms inte här. Vin drack jag endast vid fyra tillfällen. Första gången var prosecco från Valdo. Den dracks på Aperitivo - en relativt ny, relativt trendig bar i Sanlitun, Beijing. I samma bar skedde väskförsäljning av piratbrända skivor, både sådana som man ser film på och sådana man lyssnar på. Två röda blev det en kväll på Southern Beauty. Den ena smakade billig och oprofilerad bordeaux, den andra som en helt korrekt Côtes du Rhône i 80-kronorsklassen, se bilden. Det var på South Beauty. Jag hamnade bredvid ett kommunalråd med tjänsteutövning i en sörmländsk stad. Han hade bra koll på vin och större plånbok och - som en konsekvens därav - mer försedd cave än jag. Vi var eniga i omdömet.
Det sista vi drack var en pinotage som inköpts till vännen och värden J. Inget vidare om jag ska vara uppriktig. Men jag höll god min.

2 kommentarer:

Redaktörn sa...

Men drack du något kinesiskt vin? Det har jag gjort, så du behöver inte. Det som skulle föreställa rödvin luktade och smakade överjäst Hubbabubba. Vi hällde ut innehållet sekunder efter det att flaskan öppnades.

Vinlusen sa...

Jo, de två som vi drack på South Beauty var kinesiska. Och det andra var helt OK.