28 september 2006

Min felprogrammerade hjärna

Idag var jag i systembolagsbutiken på Regeringsgatan för att köpa presenter. Jag hade vissa krav. Kunnige Niklas - eller stavar han Niclas? - kom med flera bra förslag och hjälpte mig på så sätt att uppfylla dem. Sedan lade han presenterna i en trälåda som han hamrade ihop och satte snöre kring. Vilken service! Tanken är att trälådan ska transporteras till Sveriges framsida i morgon, B skulle hjälpa mig. Det finns emellertid en hake. B ska flyga. Jag som trodde att hon skulle åka tåg. Det är så typiskt mig. Just nu bekymrar jag mig för smältande glaciärer, ökenutbredning och stormar. Därför tänker jag eco driving när jag i tjänsten kör etanolbil och tåg när jag reser längre sträckor inrikes. Och då tror jag på självcentrerat vinlusvis att alla andra tänker likadant. B hade sagt att hon skulle flyga. Men det gick uppenbarligen inte in i min skalle. Alltså har jag ett problem. Ett sätt att delvis lösa problemet är att vänta till ett annat tillfälle för överlämnandet av gåvan. Och istället överlämna bilden på presenten. Det känns lite ofestligt. Men det kanske får bli så. Hur skulle ni ha gjort? Jag har ingen möjlighet att ta mig dit för egen hand och jag litar inte på att budfirmor kan hantera det fragila paketet.
B sade senare att hon fixar det. Trots att paketets mått är 11,5 x 35 x 59 cm.

För övrigt stötte jag ihop med trevliga L - som jag lärde känna via bloggen - i butiken på Regeringsgatan. Hon svarade nämligen rätt på en av mina "Vin i litteraturen"-frågor och belönades med ett glas Palmer Brut en gång i februari. När jag läser det inlägget idag framstår det som så oerhört länge sedan. Och så spretigt och berusat.

Även om jag bedömer risken för att festföremålet skulle läsa den här bloggen som minimal kan jag inte uta presenterna nu. Men jag kan lova att de är bra. Och ni ska få veta vad det blev i sinom tid.

PS. Citronerna och tomaterna på bilden är KRAV-odlade men ingår inte i gåvan. Ja, och sedan hade jag lovat att blogga om att Olle gjorde palsternackspomfritt när jag ringde honom nyss. DS

Inga kommentarer: