28 juli 2009

2009:128 Mitt namnspillande är över toppen

Det var lördag. Jag fick mess om ett tillfälligt inhopp, kort sagt ett jobb. Bara ett par tillfällen, men ändå. Jag tackade pirrigt ja och började förbereda mig. Under lördagen for vi norrut till Sommen. Där tillbringar J och Å med familj en stor del av sommaren. A är en av de bästa bagarna jag vet. Vackra och välsmakande vaniljbullar med mandelmassefyllning, en nötbaserad rulltårta med färska hallon och svarta vinbär samt småkakor som brorsonen J hade bakat tillsammans med henne.

Vi åt glaserad fläskfilé med potatisgratäng till middag. J gillar inte potatis men gratäng går ner. Basilisk hette den australiensiska rhône-blandning som vi drack till. Mer än hygglig. Sedan hade vi "zwyck" i stugan som J och Å bodde i. Delade på en flaska Bellingham chenin blanc, åt godis och lyssnade på America. Kommer i skrivande stund inte ihåg vad vi talade om. (Bellingham är för övrigt bra.)

Under söndagen sprang jag och min bror en runda. In genom skogen, ner mot sjön, upp förbi det nedlagda sanatoriet och tillbaka. Jag gav upp i en lång uppförssträcka. Hade tagit ut mig för mycket i början.
Lagade mjölkchokladpannacotta till lunchefterrätt. Blev körd till tåget från Mjölby med byte i Linköping för färd mot Stockholm. Satt i restaurangvagnen hela vägen från Linköping till huvudstaden. Sämre rätter på tåg har jag inte sett sedan jag var barn. Köttfärslimpa med stekt potatis i en plastform som ska mikras. Yak! Det blev en kaffe och en chokladboll från delicato.

Jag tog mig till Reimersholme där jag fick nycklarna av A. Hon skulle gå på konsert med New York Dolls - ett band som jag inte har något förhållande till - på Strand. Jag inkvarterade mig och somnade vid midnatt, efter att först ha blivit prenumerant på Jancis Robinsons purple pages.

Steg upp tidigt, lommade iväg till Coop-konsum för att köpa frukost. Ekobanan, dito müsli, yoghurt och rooibos. Det sistnämnda garanterat utan tillsatser. Men det luktar tigerbalsam likförbannat. Jobbet blev inställt fick jag veta igår. Glad över att ha blivit tillfrågad. Lite besviken över att det inte blev något. Tog mig istället an ett litet skrivuppdrag. Åt lunch på Därmed Pasta. Canneloni med ricotta och tomatsås. Den sistnämnda gör jag bättre själv men servicen och de varma tallrikarna är en uppsida på stället.

Sov middag halva eftermiddagen. Hemliga morsan hade födelsedagspartaj så jag köpte en flaska Basilisk till henne. Där bjöd hon på syltade kantareller, gåslever och annat gott småplock. Till det drack vi Rotari Brut Rosé och Louis Bouillot's Cremant de Bourgogne. Välkomnande och varma återseenden från värdinna och gäster, för övrigt. Tog åttatåget till Uppsala för att träffa J och G på Luthagsesplanaden. Vi drack Takis Soldatos' megahit Mauro och åt ostar.

Nu är jag tillbaka i Stockholm, Hornstull. Mitt program är som följer: onsdag - lunch med Mathimlen, torsdag - middag med Redaktörn, fredag - återseende med min kinesiska lärare och de svenska grannarna jag hade i Peking, lördag - till havs för att träffa Matälskarna.

Jag har läst "Aldrig fucka upp" av Jens Lapidus. Dramaturgiskt inte helt oäven. Nej nu är jag snål, den är faktiskt ganska spännande och underhållande men svagare än "Snabba cash". Jag skrattar ofta. Ibland spretar dessutom språket betänkligt. Men mansporträtten? jag känner mig som en anomali. Apropå detta.

(Jag kommer för inte att se von Triers senaste. Den verkar alldeles för obehaglig.)

För övrigt är jag mellan jobb och jag gör (nästan) vad som helst för pengar.

Inga kommentarer: