14 januari 2012

2012:4 Välde

Vad gäller hanterandet av det som förr var gemensamma tillgångar får politikerna i landstinget mig att wanna smoke crack. En dag som började med den nöjsamma DN-läsningen av Fredrik Strages krönika om Lana Del Rey följdes av upprört informationsinhämtande om pellejönseriet från finanslandstingsrådets Torbjörn Rosdahl sida. Det ena har inte med det andra att göra, ska tilläggas. Om nu någon inte förstod det. Det är inte första gången politikerna i Stockholm säljer ut något för en spottstyver men jag orkar inte länka till alla förskolor som mött ett liknande öde. I närområdet har Alliansen gjort bort sig flera gånger. Jag skäms å deras vägnar.

Vad beträffar Lana Del Rey så vet jag inte riktigt vad jag tycker, bortsett från att ett intro med kyrkklockor och harpa aldrig kan vara dåligt. Det som jag gillade med Strages text var hans koppling till David Lynch. Jag var helt ovetande om Del Reys förhållande till USA:s motsvarighet till Pripps Blå men fick faktiskt David Lynch-associationer när jag såg videon till Video Games i oktober i fjol. Länkad på twitter av en annan DN-medarbetare. Ni kan ju titta själv och se om ni förstår vad jag menar. Gå in på youtube och leta, jag vågar inte länka.

Annars åt jag fiskgratäng och drack jag chablis hos kulturchefen, samtidigt som vi slog de deltagande i På spåret.  Och vi förbättrade världen hela kvällen. Först hos honom, sedan högst uppe i Skatteskrapan, en byggnad som fordom hyste skattemyndigheten. Världen blir nämligen bättre med chablis, och i viss mån, rosig pinot från Nya Zeeland.

Chablis Domaine de la Boissonneuse (nr 5624)

Inga kommentarer: