5 juni 2021

Krogarna på vägen som byter namn flera gånger del 2. Lördag den femte juni 2021: Ellstorps Kvarterskrog & Pizzeria

Den här sortens näringsställe finns överallt i Sverige. På menyn står pizzor, hamburgertallrikar och traditionella rätter som Black and White och rödspätta med remouladsås. I de mindre städerna är det ofta den enda sortens krog som finns. Och om den är öppen under arbetsveckan så utgörs dess sittande klientel på vardagskvällarna ofta av människor som dricker lite för ofta och lite för mycket. Det kan låta fördomsfullt men jag tror mig kunna observera sådant. En stor del av kunderna är sådana som hämtar upp beställd mat. 

Ellstorps Kvarterskrog på Sallerupsvägen har flera bord utomhus mot den högtrafikerade bilvägen. Borden erbjuder kvällssol. Den här högsommardagen i juni är alla följaktligen upptagna så jag får hitta ett bord inne i lokalen. Förutom den sortens kunder som jag nämnde ovan räknar krogen även andra och yngre människor bland gästerna. De ser ut att vara musiker och eller studenter. Eller så arbetar de med något. Eftersom jag inte pratar med någon så vet jag inte.

Det är lite för trångt därinne. Pandemipåbudet om två meter verkar bortglömt men jag försöker att lyda det vilket gör att det tar lång tid för mig att få beställa. Två stora skärmar visar public service-television. I programmet intervjuar Fredrik Önnevall, som jag träffade tre gånger när jag bodde i Beijing, någon som jag inte känner igen men jag hör inget eftersom ljudet är avstängt. Jag har aldrig förstått syftet med sådana teveskärmar. För sportevenemang möjligen. Men då brukar också ljudet vara på.

Sent omsider lyckas jag beställa en wienerschnitzel och en flaska tjeckisk pilsner. Tallriken som rätten kommer in på är för liten så salladen hukar delvis under den panerade köttbitens ena ände. Potatisarna och de gröna ärterna gömmer sig också till stor del under schnitzeln. Brunsåsen ligger i en liten kopp. På den panerade schnitzelytan hittar jag kaprisen och en ansjovisfilé. Rätten är påtagligt undersaltad och paneringen i avsaknad av fras. Det känns som ett beting att äta sig igenom rätten eftersom köttet också är förhållandevis smaklöst. Salladsdressingen är dock lyckad och pilsnern läskande. Och personalen är vänlig och positiv. 

Det är möjligt att pizzorna är fantastiska men jag kommer troligen inte tillbaka hit. 

Inga kommentarer: