19 maj 2006

Ett riktigt räligt vin, när man tänker efter.

Det blir inte en helnykter fredag. Sprang en halv mil, tog ett bad och lagade sedan mat. Rökt lax, pasta, avocado, valnötter med mera. Tappade lite ur lördagens BiB och sitter nu med ett glas Lindeman Chardonnay som jag inte kommer att dricka upp. Vinet har klarat en knapp vecka i kylen. En kollega tyckte vinet var vidrigt i lördags när jag bjöd på det. Jag uppskattar ärlighet. Nu förstår jag vad han menar. Jag tyckte inte att det fanns något som stack ut men upptäcker nu att det är smygsött, syntetfruktigt, citronsyrligt och lätt trögflytande. Byt den här 215-kronorsboxen mot ett flaskvin till samma pris. Drick mindre och bättre. Jag kan inte förstå att Bengt-Göran Kronstam hyllar den här sörjan! Han brukar ju ha så gott omdöme. I vasken med vinet!

Chardonnay har, enligt mig, endast existensberättigande i:

1. Champagne
2. Chablis
3. Bourgogne
4. Lite dyrare viner från nya världen
5. Kanske något från Torres också

Jag vill även passa på att såga alla billiga steen*-BiB-viner från Sydafrika (som får mig att bete mig så dumt ibland). De lider av samma problem. Skillnaden är bara att de är extraktfattigare. Nej ABCC, anything but cheap chardonnay!

Om ni inte har läst vad Stockholm Cru tycker om billig chardonnay, gör det här.

Lindemans Chardonnay (nr 16457), 215 kr, köp det inte!

* chenin blanc i Frankrike

PS. Jag läser att Stockholm Cru också sågar Lindemans Chardonnay. Känsliga läsare varnas. Leta i april.DS

Inga kommentarer: