16 maj 2006

Nu är alla bloggar vakna!

Kaffenjutning har vaknat. Och till glädje för alla som gärna dricker bättre kaffe så blir det kaffenjutning IRL i fortsättningen. Hurra!

Bilden visar en kaffeböna. Kaffe, Coffea, inordnas i Rubiaceae, en av de coolare familjerna bland blommande växter. Här i norden representerad av måror, Galium, på sydligare breddgrader företrädesvis av buskar och träd. Cinchona pubescens från vilkens bark man framställer kinin och Gardenia är två andra kändisar i familjen. Hur vet jag detta? Jo, för tolv år sedan skrev jag en uppsats om några släkten i familjen Rubiaceae.

Det vetenskapliga namnet för vindruvan som de flesta viner framställs av är Vitis vinifera. När jag gick munskänkarnas druvkurs fick jag lära mig att den räknades till familjen Ampelidaceae. När jag använder den vanligaste sökmotorn får jag mer träffar på namnet Vitaceae så det kanske är så familjen heter egentligen. Någon som vet? Familjerna Rubiaceae och Vitaceae är inte särskilt nära släkt enligt den systematiska forskningen. Denna forskning syftar ju till att systematisera organismerna, i det här fallet, växterna på ett sätt som avspeglar evolutionen. Både morfologiska och genetiska data används för ändamålet. Sauvignon blanc, riesling och grenache är som ni säkert redan vet inga arter utan sorter av vindruvan. Artbegreppet är för övrigt ganska krångligt så det tänker jag varken skriva om nu eller utlova att jag någonsin skriver om.

Inga kommentarer: