2 oktober 2007

Fosterland

I två veckor har jag bott överallt utom hemma. Och nu vet jag snart inte var hemma är längre. Min lägenhet är uthyrd i andra hand ytterligare en månad och sedan får jag se. Här i Peking bor jag tillfälligt hos J men jag måste hitta något eget snart. Den sista natten i Sverige bodde jag på Reimersholme hos A. Vi satt uppe och tittade på "Sopranos" och drack några glas röd-BiB. Mörkret i denna serie är nu så kompakt att utgången inte kan vara långt borta. Det är lite trist att jag missar de sista avsnitten. På måndagmorgonen tog jag mig till en inspelningsstudio där vi gjorde de sista korrigeringarna till ljudspåren som medföljer J:s lärobok i kinesiska. Y läste in de saknade mandarin-avsnitten. Jag kände inte henne så väl innan jag for till Kina. Hon mejlade och supportade mig när det var som värst här i somras vilket hjälpte mig att se framåt. Nu hann jag träffa henne två gånger och jag ser verkligen fram emot att hon ska komma hit med man och barn i slutet av oktober så att jag kan ta med dem till några bra restauranger.
Några som också kom med konstruktiva förslag under den mörka tiden var K och T. Vi hann träffas på J&B i fredags och jag fick bo över hos dem och äta de fantastiska kalljästa källarfranskorna till lördagfrukosten. Inte att förglömma de fina vinerna - en chablis och en gewurz - som T hade valt till fredagkvällen. Eller, för den skull, de goda smörgåsarna med lax alt. kycklinglever som V och K lagade samma kväll. Och den goda glassen som J hade köpt. Under resten av måndagen hann jag upptäcka ett inbrott, äta thai-mat med L, prova beta-blockerare (som inte hade någon effekt) på hennes inrådan, hämta ut en antikvarisk bok, träffa en man i fastighetsbranschen, åka åter till Uppsala och äta middag med min bror och hans familj. De vinkade senare av mig på Arlandas terminal 5. Jag drack ingen alkohol under luftfärden. Läste i "Efterskalv" av Arne Dahl och tittade färdigt på "Analyze this". Det var trångt mellan stolsraderna i planet. Mannen som satt och skuvade sig bredvid mig vid fönstret var på väg hit med hjälp av utnyttjade flygpoäng. Han verkade inte ha läst på särskilt mycket. Ställde omöjliga frågor; "Vad kan man köpa?", "Var gör man det?" eller "Vad äter man?". Jag svarade så artigt jag förmådde men ville egentligen helst bara läsa. Jag kanske sov tre timmar under den åtta timmar långa resan. Åt ett varmt mål och en frukost. Passagen genom passkontroll och tull gick smidigt. Blev pålurad en limousinliknande taxi som jag bara behövde betala 150 kuài RMB för. Himlen var blå, det är höstlov och trafiken inte lika plågsamt påtaglig som annars. När jag anlänt till lägenheten som jag skriver detta i började J och jag diskutera vårt kommande projekt samt det pågående. Vi åt middag hos den lokala vietnamesen "Muse" och drack senare en väldoftande sydafrikansk cab. Nu är här tyst. De andra sover och jag skriver. I morgon börjar vi arbeta på riktigt.

Plaisir de Merle, 2003 Cabernet Sauvignon, Wine of origin Paarl, South Africa.

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Oh jag som trodde du var hemma nu och såg fram emot att få se dig på J&B ikväll. Hörde att du träffat på min kamrat P på Arlanda. Sköt om dig!