18 oktober 2007

Leta lägenhet del II

Han hade huvjacka och byxor i samma bomullsmaterial. Lägenheten var inte möblerad trots att det var ett krav från min sida. Hon från Hong Kong som lotsar mig mellan de potentiella bostäderna denna onsdagseftermiddag skäller faktiskt på honom för det. Möbler eller inte. Trots bra läge inger mig lägenheten obehag. Och innehavaren klädde sig - i min föreställningsvärd - kriminellt. Vi går till tunnelbanan och åker tre stationer österut. Nu känns det som vi är långt borta från centrum. På gatan köper vi en pannkaksliknande rätt med lite grönsaker i. Hon från Hong Kong bjuder. Jag har inte ätit sen frukost och maten gör gott. I ett hutong-område - alltså enplansbostäder av ursprunlig typ - ligger några brandgula femvånings hyreshus. Y som jag väljer att kalla lägenhetsfömedlaren ringer ett samtal. En tjej på en svart ljudlös skoter kommer farande. Vi går bredvid henne till andra änden av kvarteret med de brandgula hyreshusen. "Härinne bor det musiker." säger skotertjejen. "Jaha, så då kan man räkna med att de spelar instrument." säger jag. "Nej, de bara sover och äter här. De övar på andra platser." En rökande man som väntar utanför porten blir den som öppnar lägenheten. Rum i fil kanske. Dörren till badrummet är vattenskadad. En kackerlacka springer över köksgolvet. "Vi dödar dem" säger skotertjejen när jag påpekar insekten. I grannlägenheten hör jag en mezzosopran öva. "Hon diskar nog och sjunger medan hon diskar" säger skotertjejen. Nej, inte heller denna lägenhet är i min smak. Jag frågar Y: "Du sa att du hade en vän med en bra lägenhet, har vi sett den än?" "Det är den här." "Jaha så ni är vänner?" frågar jag. "Jag är hennes chef" säger skotertjejen som uppträder lite chefsaktigt. Nu ska jag passa på att påpeka att jag under eftermiddagen har växlat mellan att tala mandarin och engelska med Y från Hong Kong. I det här hyreshuset har de bara blivit engelska. Jag hör hur Y frågar skotertjejen på mandarin: "Vad sa du!? Att du var min chef!?" "Chef eller vän är väl sak samma." säger skotertjejen. Jag skjuter in att jag förstår vad de säger och att jag vill veta vilka deras roller är. Det visar sig att Y jobbar på något slags deltidskontrakt för en firma som skotertjejen är delägare i. Vi kommer överens om att de ska få visa mig en lägenhet i närheten av arbetarstadion dagen efter. Det här var igår kväll och eftersom jag inte ville ha arbetsdagen sönderhackad av lägenhetsletande sköt jag upp det till fredagen, dvs i morgon.

Inga kommentarer: