7 december 2008

72. Och sen då?

Efter lördagens brunch gick vi till skräddaren där jag introducerade R för LP. Jag bestämde samtidigt för att göra en kavaj i brun manchester. En sådan har jag med min medelklassbakgrund och magisterexamen alltid nytta av. R funderade däremot på en plisserade kjol i skotskrutigt men kom aldrig till skott. Vi skiljdes åt i Sanlitun Village. Hon skulle gå på ansiktsbehandling, jag skulle hem och hantera sviterna av kvällen före. Gjorde ett misslyckat försök att sova middag. Det blev istället så att jag läste flera kapitel av Managing the Dragon av Jack Perkowski, en amerikan som startat verksamhet inom bilkomponentstillverkning här i Kina. Det enda jag hade bestämt för kvällen var att träffa en grupp svenskar som är här på en kort kursresa.

C hade bjudit med mig till Yunnan-restaurangen Middle 8. Jag skickade ett mess till GY som jag hade träffat en vecka tidigare. Inget svar. Så ett meddelande till LH som jag nyss blivit vän med på Facebook. Jag gick ut i kylan och mötte C i gathörnet ett kvarter härifrån. Vi gick tillsammans till Middle 8 eller 中8楼 som den heter för att äta med svenskarna. Höll mig mest till te och vatten men smakade en matsked risvin som doftade träklister och hade sockerdrickans sötma. Vad jag inte förstår med regionala kök här i Kina är att de tillreder råvaror som inte finns i regionen. Yunnan har ingen kontakt med havet men det fanns både jätteräkor och lax bland rätterna. På sichuanesiska restauranger serveras havskrabbor. Men det kanske är en autenticitetsfixerad svensks patetiska reflektion. Det mesta var hursomhelst gott. Trevlig middag på det hela taget. Med vid bordet satt även svensken JD som bor här. JDs flickvän(hustru?) är kompis med LY som jag träffade på födelsedagsfesten. JD skulle vidare till Suzie Wong efter maten där han skulle ansluta till flickvännen (hustrun?) och hennes vänner. Jag bestämde mig för att följa med trots att jag inte gillar klubbar. Bland annat för att få veta om mina sinnesfakulteter under fredagvkällen hade varit att lita på.

Jag och JD stod och pratade i en av barerna. Han är trevlig och min motsats i allt. Ambitiös och målinriktad redan som ung. Och fortfarande ung! Jag vet ju, för övrigt, fortfarande inte riktigt vad jag ska bli när jag blir stor. Det är sant. Efter en stund kom tjejerna och det stod omedelbart klart för mig vad det destillerade och jästa kan göra med ens omdöme. Och det var kanske bra att jag fick reda på det så tidigt. Tiden går alltför fort och det finns inget skäl att slösa med den som jag gjort. Så jag begav mig hem kort efteråt. Tre färre att tänka på nu således. Men. Jag fick ett mess från LH när jag satt på Middle 8. Vi ska träffas klockan ett på Dongsishitiaos tunnelbanestation och gå på något museum tillsammans. Jag kommer att hålla er underrättade.

Inga kommentarer: