20 december 2008

84. Mot moderjorden

Det är så enligt Donna. Många inhemska ser misstänksamt på den som är i sällskap med en utlänning. Armlängds avstånd betyder det när man promenerar. Eller kanske kroppslängds.
Det finns en matsal på min gata, en kraftigt upplyst restaurang med gott och blandat i dongbei-väg. Och dongbei betyder alltså nordost. Tre rätter och vitt ris. Kycklingtärningar, stekta gröna bönor med något slags färs och tomater med ägg. Gratiste. Jag ville bjuda på chokladbakelser på Comptoirs de France men det var stängt. Så vi åkte till Lan Bar. Jag har skrivit om den förut. Det spelas alltid någon sorts sofistikerad house i högtalarna där. Merparten av gästerna var utlänningar. Jag tog ett glas sauvignon blanc från Nya Zeeland. Donna dricker inte alkohol så hon hade en kokossmakande mjölkdrink. Jag bad henne dofta på krusbären och flädren. "Alkohol" sa hon. "Jag känner inget annat". Kanske är det den som överröstar det andra i doftensemblen för den som inte dricker.

2.8%. Det är, enligt Donna, den officiella siffran för vad PRC satsar på utbildning. I Norge är siffran 13%, i många utvecklingsländer ligger den mellan 5 och 6%. Enligt henne. Jag läste TIME under lunchen igår. 30 år av ekonomisk reform var rubriken. Det handlade om de genomgripande förändringar i den ekonomiska politiken som Deng Xiaoping inledde 1978. Det fanns också en artikel om att Kina måste gå ifrån att vara en av världens billigaste tillverkningsindustrier till att bli en servicenäring.

Det här blev lite spretigt. Så började jag också skriva på terminal 2 i Peking och avslutar här i terminal 2 i Shanghai. Under gårdagen umgicks jag med ett par svenskar i Shanghai, deras föräldrar, barn och syskon. Lördagkvällen avslutade jag tillsammans med far och son S på Enoteca där jag drack en kartigt snål överekad cab från nya världen. Det gick att leva med eftersom vi hade druckit en bra elsassisk riesling till de kinesiska hämträtterna ett par timmar tidigare. Tack till C och H som så generöst bjöd kost och logi under min mellanlandning i Shanghai som har varit osedvanligt grådisigt. Mot Sverige!

Inga kommentarer: