11 december 2008

76. Är jag 23 igen?

Det händer så mycket nu och mycket av det som händer är inte bloggbart. Men jag kan åtminstone skriva att jag såg Enthralled av Chen Kaige tillsammans med min lärare ikväll. Det var första gången jag såg kinesisk film på kinesisk biograf. Den var textad. Med kinesiska tecken. Mycket gick mig förbi men helheten förstod jag. Filmen, som inte är en dokumentär, handlar om Mei Lanfang som var en Pekingoperaartist. Zhang Ziyi hade en av huvudrollerna. Filmen var nog gripande. Jag håller på att somna skrivande så jag får kanske sluta här. Men jag kanske ska nämna att jag drack ett glasvin från Argentina på O Sole Mio igår när jag var ute med GY som för övrigt är lika klok som jag mindes. Och hur skulle jag kunna minnas annat när jag drack bantarcola första gången vi träffades? GY drack för övrigt äppeljuice till pizzan. Mitt vin smakade ekspån och sylt på svarta vinbär. Inte det sämsta. Höll på att tappa ansiktet när jag skulle betala notan och upptäckte att jag varken hade kontanter eller andra accepterade betalningsmedel. Men det löste vi gemensamt. I morgon ska jag kolla på luciatåg på Svenska skolan. Uppstigning klockan fem.

Inga kommentarer: