2 mars 2009

2009:34 Kvalitetsdricka

Om ni kommer hit någon gång så ska jag ta er med till Alexander Creek Park. Det låter ju inte så kinesiskt så jag ska kolla det kinesiska namnet nästa gång vi går dit. Restaurangen har Taiwan-inriktning. Vi går ofta dit under lunchen. Där serverar de bland annat en kall och förhållandevis hård tunt skivad tofu med chilliolja och vårlök och så rätter som går under beteckningen "tre koppar". De senare är wokade med massor av ingefära, vitlök och thaibasilika. Det finns kyckling, biff och vegetarisk variant av kopprätterna. Jag har inte tröttnat än trots att vi äter minst en lunch i veckan där. Trevlig personal också. I fina kläder. Krysantemumte drack vi till maten idag. Bredvid taiwanesen ligger en hunanes, också den är bra men lite osig. Det gäller för övrig dongbei-köket som i sin tur ligger bredvid hunanesen. Alla är värda en eller flera luncher. M bestämde idag att vi skulle vidga lunchrestaurangsrepertoaren till att omfatta andra ej utforskade näringsställen från och med i morgon.

Nu sitter jag på kontoret, ska strax gå till gymmet för att springa. Eller så springer jag i källaren till huset där jag bor.

En kompis hade vit månad samtidigt som jag. Han gjorde undantag för kvalitetsdricka. Så han gick glatt på vinprovningar med den motiveringen. Efter hand började han räkna öl och whisky till kvalitetsdricka.

Övergivna föresatser är mitt mellannamn. Jag har nog skrivit ganska många gånger att jag bara ska dricka riktigt bra viner när jag väl dricker. Och sedan ändå suttit med något chilenskt svartvinbärsparfymerat cab-plånk eller en magsaftsimiterande persikoessensdopad chardonnay. Tänk om jag kunde bestämma nu, en gång för alla, att det är slut med det. Att jag bara ska dricka riktigt vin i fortsättningen. Vad bra det skulle vara för alla inblandade.

Min lärare börjar för övrigt tappa tålamodet med min lättja. Jag har inte gjort en enda läxa sedan jag kom hit. Skäms.

Inga kommentarer: