15 mars 2009

2009:45 Bra och jaha i vinväg samt burgare för burgna

När jag kom hem från kontoret på fredagkvällen blandade jag en drink på IKEAs flädersaft och en svensktillverkad vodka med citronsmak, ja den heter ABSOLUT om jag nu måste berätta det. Den var svag och smakade mest fläder. Sedan stoppade jag Martin Scorceses New York, New York från 1977 i dvd-spelaren och hann se halva innan P ringde.
Jag gick hem till honom och blev bjuden på en fin riesling signerad Georg Breuer. Hithämtad från en vinkällare i Sverige. Den var torr, den hade mycket gröna äpplen i första sniffet och en anstrykning bensin. Mer än okej. Sedan gick vi till Mosto som hade stängt sitt kök. Där drack vi varsitt glas av en australiensisk mouvèdre-variant. Det var nog ett bra vin. Den här flaskan var lite, bara lite oxiderad men tillräckligt för att störa en vinsmakare som undertecknad. Jag börjar tro att det nästan är omöjligt att få tag på bra viner i Peking.
Kvällen avslutades på Let's Burger. Det är ett ställe där man kan äta hamburgare. Let är nog ett namn eftersom Burger knappast kan vara ett verb. Det spelar ingen roll, burgarna är goda. Vad som inte är gott är serviceinställningen på restaurangen. Det går inte att beställa vanligt vatten, det finns det en skylt som upplyser en om när man beställer, de vill helst att man går hem innan man har hunnit äta upp och när de har fläktproblem - som i fredags - skapar de korsdrag i lokalen så att man sitter och fryser med sin köttsemla. Burgarna är goda men stället borde bojkottas. Liksom alla ställen här i stan som lägger på en "serviceavgift". (Det gör emellertid inte Let's Burger.)

Georg Breuer Berg Roseneck 2004
Hewitson baby Bush 2006 Mourvère 14,5 %

Inga kommentarer: