14 december 2009

2009:203 Gobelet är ledtråden

Idag åt jag lunch i en relativt nybyggd galleria som får helsidesannonser i dagspressen. Där finns en glasvägg som vätter åt väster. Med de färskt singlande snöflingorna blev det ganska fint till lammfärslasagnen som kostade tio gånger så mycket som en lunch i Beijing, men det hör inte hit. Bredvid serveringen finns ett systembolag. Jag gick in där för att få mina fördomar om ett förutsägbart standardsortiment bekräftade. Men, se, det fick jag inte. Vinet som vi ska dricka på annandagen till lammet fanns där. Jag slog till och köpte två flaskor. Får nog köpa en till vad det lider. Och eftersom det ska vara en överraskning kan jag inte skriva vad det heter.

I går kväll när jag hade kommit hem efter en väldigt trevlig middag på Grill Ruby - särskilt den limekryddade svarta bön-röran var ett överraskande gott tillbehör - läste jag diverse blogginlägg som fick mig lite ur humör. Om den där golfspelaren som i rask takt förlorar sponsorkontrakt nu. Och kanske sin fru. Och diverse växlar på det. Av minst sagt svajig karaktär. (Missförstå mig inte, jag tycker inte synd om mannen, men det som jag läste var med några undantag dumt.)
Därav den negativa tonen. Jag valde som vanligt att vara svepande och oprecis i min kritik eftersom jag egentligen aldrig har behärskat polemik. Hoppas att ni har överseende. Det har åtminstone jag.

Inga kommentarer: