27 februari 2010

2010:10 Poulsard

Jag hade inte heller hört talas om den här druvan tidigare. Om den finns inte så mycket att läsa mer än att den odlas i Jura, att den är stor, avlång och har tunna skal. Så hur man än extraherar blir det inte mycket färg i vinet. Ser ut som tegelrött rosé. Jag tyckte att det var en trevlig bekantskap till fläskkotletten som jag lagade i ugn och åt med gremolata, palsternacksdopat stomp och fänkål fräst med frön i olivolja och grisfett. Frågan är om flaskan finns kvar på bolaget.

Côtes du Jura Poulsard 2007 (nr 95779)

4 kommentarer:

Kritan sa...

Låter gott!

Sunkigt att vägra människor inträde pga färgen på halsduken. Inte bandy på något sätt. Går du till Studan i morgon?

Vinlusen sa...

Nej, jag hinner dessvärre inte det.

Kritan sa...

Tur för dig att matchen flyttats till tisdagen. Då har du gott om tid att planera om i din kalender.

Tror att det är vinprovning i sponsortältet i pausen förresten. Det lät på Hydas som om de hade några trevliga grenacher på ingång.

Anonym sa...

Finns. Och jag har en flaska i min garderob. Kanske till nästa vinprovning ... /T