20 november 2005

Dop och vin

Det var barndop igår. En pojke som kom lite tidigt och under dramatiska former i somras fick sina namn i en Stockholmskyrka. Föräldrarna hade den goda smaken att i stället för kaffe och kakor bjuda på en matig buffé med vin i församlingshemmet efteråt. Rödvinet med samma namn som pilten var gjort på 100% tempranillo vilket översatt betyder ungefär "den lilla tidiga" - ett sammanträffande värt att blogga om. Druvan har sitt namn av att den mognar tidigt och är relativt liten.

Tempranillo, som bland annat ingår i viner från Rioja och Ribera del Duero är för övrigt en druva med många olika namn beroende på var den odlas på den iberiska halvön. Ull de llebre (Penedès), Cencibel (Valdepeñas), Tinto Fino (Ribera del Duero) och Tinta Roriz (Douro) är några exempel.

6 kommentarer:

gudmundson sa...

Min kommentar kanske är lite off topic, men jag kan inte låta bli att tipsa om Socialdemokraternas nya kulinariska approach för valet:

sosserecept.se

"Tre recept för matbordet, och ett för framtiden."

Känns som man missat ett ganska flippat spånmöte på nån byrå...

Anonym sa...

Vad då, det var väl inte så dumt? Det här med mat tycker ju väldigt många är viktigt, typ alla äter. Då är det ju bra om vi socialdemokrater visar att vi inte är det där überkompetenta supermänniskorna som folk ofta tror att vi är, utan det blir tydligt att - ja, vi äter, precis som ni! Och sen är det ju lite "inne" med mat också. Se bara på de här tv-kockarna JanBoris, Carl-Jan och hon den där nya, Mat-stina som var med i Allsång på Skansen. Som vi sossar oxå tycker är bra. Om ni tycker det.

Redaktörn sa...

Kan bara hålla med. Det är ju briljant. Centern lär vara på gång med en liten gör det själv-skola för bilägare. Mekamedmaud.se. Miljöpartiet har kallat till krismöte för att svara på utspelet.

Vinlusen sa...

Jag befarar att jag är på väg in i en depression och kan därför inte se om sosserecepten är fejk eller ej. Det första som försvinner när signalsubstanserna leker hela havet stormar tycks ju vara humorn. Eller distansen. Jag börjar känna igen det vid det här laget.
Tycker hursomhelst att det är olämpligt med fejkidentiteter Så sluta upp med att kommentera, Annika! (Även om det var ganska kul, medges.)

Anonym sa...

Hej!

Är intresserad av smaker i allmänhet och läser din blogg sedan en tid tillbaka och lär mig ngt nytt varje gång...säger kanske mer om mina kunskaper...kanske?
Iallafall; kan du inte ge lite tips om bra litteratur om vin. Jag har en värld av vin och lite annat men vilka böcker rekommenderar du?

mvh tomas

Vinlusen sa...

Tack! Det är alltid roligt när någon man inte känner läser ens blogg.
Jag tycker att "Rött, vitt och Rosé" av Håkan Larsson, se http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/nph-se.html/product/9100575119 är en utmärkt introduktion. Han har också skrivit om konsten att kombinera vin och mat men jag har inte läst den, se http://www.netbokhandeln.se/index.asp?isbn=9100101257. den är säkert också bra. Jag tycker om Jancis Robinsons stil och det jag läst av Hugh Johnson har också varit intressant. Förra upplagan av "Värld av vin" var den första vinboken jag köpte. Den är väldigt användbar, inte minst om man reser.
Tyvärr måste jag säga att det finns ganska många trista och vördnadsfulla vinböcker med vackra bilder men menlös text.
Om man kan franska är Hachettes årliga genomgång av viner i Frankrike, Schweiz och Luxemburg bra att ha./Vinlusen