12 november 2005

Konsumentupplysning

Det är enkelt att byta defekta flaskor på Systembolaget. Man behöver inte ha kvar kvittot och man behöver inte byta i butiken där man köpte vinet. För att inte riskera måltidsfiasko brukar jag trots det alltid köpa två flaskor för att ha en i reserv om en skulle vara defekt.

Nu har jag bytt och kommit hem med något som jag aldrig provat, ett vin från Korsika. Druvan heter niellucciu och är enligt Clarke et. al identisk med sangiovese.

Systembolagsbutiken i Söderhallarna har kunnig och tålmodig personal, så kan man fördra den långa väntetiden vid halv tre på lördagar har man igen det i form av intressanta tips. Jag bad om något överraskande och fick först ett Chinonvin som förslag. Chinon är ett område vid Loire i Frankrike. De röda vinerna görs på cabernet franc - en av föräldrarna till cabernet sauvignon - som i min erfarenhet är en lite snål druva. Därmed inte sagt att den skulle vara dålig på något sätt. Den gör sig säkert bra till mat. Men denna gång blev det alltså Korsika.

Inga kommentarer: