29 november 2005

Sardin

Sardin serverar en ostbricka med - håll i er - "brieost", "chevré" och manchego. Jag bestämmer mig för kaffepaketet istället. Innehavaren och tillika hovmästaren för kvällen undrar vilken av ostarna jag inte gillade. Han kan nämligen tänka sig att byta någon mot gorgonzola.
Kom igen. Det är 2005. Vi har så mycket bra ost i landet nu, både inhemsk och importerad, att det nästan är civilkurage när någon vågar plocka rakt av ur den nattöppna livsmedelsbutikens kyldisk. Här skulle ni kunna sluta läsa. Och tänka att det börjar bli jävligt tjatigt nu på den här bloggen! Det finns liksom bara tre teman. 1. Vinlusen har druckit vin. 2. Vinlusen har varit på krogen 3. Vinlusen är full och svamlar till kompet av Itunes. Eller en kombination av dem. Ja, och så de där "vetenskapliga" inläggen då. Eller möjligen fyra. 4. Vinlusen mästrar om biologi.
Jag är beredd att ge er rätt. Men tillbaka till Sardin. Spelar det någon roll vad man äter och dricker när snöflingorna mjuklandar på Nytorget utanför? När marken sakta pudras vit under gatubelysningen och folk pulsar med uppfällda kragar? När Diana Kralls hotelljazz sprids ur högtalarna? Jo, det gör det givetvis. Det spelar alltid roll. Sardin serverar inte bröd. Man får istället en len kantarellcappuccino med ett stänk tryffelolja innan varmrätten kommer. Jag och mästersnickaren E har beställt samma. Helgeflundra med pepparrot, skirat smör potatis, räkor och kräftstjärtar. En grönsak också. Möjligen ärtskott. Vi ber om vintips: DOMDECHANT WERNER'sches Hocheim 2004 Riesling Classic Erzeuger Abfüllung Rheingau. 2003:an har fått fina betyg. Förmodligen högre än 2004:an som har mer restsötma än jag önskar. Hovmästaren säger att det är fruktigt vilket inte heller är osant. En trevlig aperitif men inte hellyckat till den fina fisken. Skulle man druckit chablis eller någon supertorr alsaceriesling istället? Fisken är bra och färskpotatisen från Marocko söt och kompakt så här års. Kräftstjärtarna såg vi inte till men ett par kar av någon röd rom, ej löjrom, ställdes fram. Trevligt hade vi och det blev bara ett glas vin. Samt ett calvados. Och mästersnickaren bjöd.
Skulle kunna tänka mig att ha Sardin som kvarterskrog. Om jag får bli obetald ostkonsult först.

1 kommentar:

Alice sa...

Visst vill man konsulta på många krogar i stan. Vad mycket bättre världen skulle bli.