19 juni 2006

Fetsöndag och föraktet för Franken.

Thymus vulgaris (bilden) har svarat på min fråga om vad feitesundag betyder. Ni kan tro mig när jag berättar att det är ett västnorskt uttryck som betyder fetsöndag eller läsa här. Helt osökt blev jag plötsligt sugen på vin från Franken och började därför söka på systembolagets sajt. Till att börja med är inte "Tyskland - Franken" ens en kategori, i motsats till "Tyskland - Rheingau" med flera, i det utmärkta sökverktyget. Därför letar jag optimistiskt på vinportalen men hittar bara två (!) Frankenviner, båda är slutlevererade. Med risk för att framstå som kapten Stofil menar jag att detta är inget mindre än en skandal. Chardonnayer på ryssfemmor finns i parti och minut men från friska Franken endast två slutlevererade viner. Vad beror det på? Är de för dyra? Tacksam för svar.

Iphöfer Julius-Echter-Berg Silvaner Spätlese trocken 2003 (nr 99688), 199 kr

Würzburger Stein Riesling Spätlese trocken 2003 (nr 99020), 179 kr

Inga kommentarer: