3 december 2006

Foajéviner

Färgen går åt tranbärsjuicehållet, den är åtminstone lika genomsiktlig som tranbärsjuice. Doften är kort, kartig och rödabärsaktig. Komplexiteten finns inte där. I smaken dominerar oftast syran. Några bittra tanniner är med, aningen cyanid också. Finns det en eftersmak så är den främst sur. Foajéviner är inte viner att minnas. Man dricker dem i pausen på en show som i bästa fall ska sätta avtryck i medvetandet. Gör den det då?
Andra akten lider mot sitt slut. Två tredjedelar av publiken skrattar, och då menar jag verkligen tjuter, åt att ensemblen i Yngve Stoors "Sjömansjul på Hawaii" har blomsterhalsband och vad som ska föreställa bastkjolar på sig. Jag undrar som kommissarie Wallander vart världen är på väg? När slutade det roliga att vara kul? "Lustiga" hattar och "tokiga" kläder kan aldrig bära ett nummer än mindre förstärka det. Det är alltså inte roligt. Jag har mina förståndgåvor i behåll, två tredjedelar av publiken har antingen snortat eller är bara allmänt glöggfryntlig. Det har inträffat tidigare under föreställningen att killarnas maskeradnummer dragit ner skrattsalvor och det har varit lika obegripligt då. 2006 lånar de framträdande från Killinggängets idékoncept om odrickbara drinkar från 1994 års Bernsshow - de hade "White Christmans" som var tippex och vodka tror jag, de här killarna har en "Black Russian" som är Kahlua och polonium. Det är lite märkligt. En påbörjad Ernst Kirchsteiger-parodi utvecklas aldrig riktigt. Överlag är manuset svagt. Man borde kunna göra något roligare av julen. Jag tycker faktiskt inte att alla låtar sitter som en smäck men överlag är de bra genomförda. Liksom koreografin. Extranumren lyfter hela showen och visar vilken professionalism som finns hos gruppen. Till och med det bittra surkartet undertecknad rycktes med då. Och det är en alltid lika angenäm känsla. Jo, det fanns ett roligt improvisationsteaternummer på temat Josef och Maria i Betlehem och en skicklig Tomas di Leva-imitatör som jag missat namnet på också. Föreställningen får tvåadventsljus av fyra möjliga.

Marchesini Montepulciano d'Abruzzo 2005, 60 kr glaset.

VibaFemba, Julefrid
Scalateatern, Stockholm
Sön 3 dec
kl 16:00


PS. Jag kan inte erinra mig att jag har cyklat på första advent tidigare. DS

Inga kommentarer: