26 december 2006

På väg hem från Istanbul

Sitter på Wiens rökiga flygplats och väntar på flighten mot Sverige. Som vanligt har jag för många plagg på mig och för tungt handbagage. Dessutom är flygplatsen svåröverskådlig så jag visste inte hur långt det var till gaten. Detta sammantaget gjorde att jag inte kände mig tillräckligt bekväm att ta ett glas i den utmärkta vinbaren som finns i en del av byggnadskomplexet. Där fanns en massa grüner veltliner och blauzweigelt som liksom väntade på mig. Men det blev inget närmande den här gången. Jag kommer inte att köpa några viner med mig. Här - i en annan del - finns bara det gamla vanliga halvtråkiga travel value-utbudet. Noterar att Gobelsburgers goda Grüner Veltliner bara kostar 6 € här. Men, det är inte tillräckligt billigt för att jag ska orka bära den hem. Jag har som sagt varit i Istanbul. En stad som inte låter sig beskrivas mellan två flygningar. Låt mig bara sträcka mig så långt som att säga att jag tyckte mycket om den. Bullrig, hårt trafikerad, ja visst, men storslagen och i ständig rörelse. Inte minst av alla tankers som trafikerar Bosporen. Att träffa syskon med sambo och brorsonen var bra efter närmare tre månaders bortovaro. Jag har druckit turkiska bruksviner - Angora och Villa Doluca - som har varit som bruksviner ofta är; hyggliga till mat men inte något man dricker utan något till. Sedan hade jag släpat med mig en Pinot Noir från Saint Clair. Vi drack den på julaftonskvällen och jag var inte så imponerad. Börjar rent av tro att jag och pinoten inte riktigt kommer överens. Är det den höga syran kanske? Men tidigare samma kväll drack vi en välgjord Grand Cru Champagne från Ambonnay och den var fin. Nu kommer bussen till planet. Måste sluta. God Fortsättning på er!
PS. Det finns en vinlusen-tshirt nu. Begränsad upplaga. Bild följer. DS

Inga kommentarer: