14 januari 2006

Fredag den trettonde januari 2006

Kom hem från jobbet, simmade en kilometer på Forsgrénska och tog mig sedan till Judit & Bertil. Där drack jag ett glas Villa Cafaggio, tror det var deras Chianti classico. Påtagliga och robusta tanniner skulle man kunna säga om det. Gödsel. Och en hel del annat om man inte var inbegripen i intressanta samtal vilket jag var. Sedan eftersläntrade jag och vassa eggen hem till J och L där vi bland annat provade ostar. Bäst bland ostar och tillbehör kan du läsa om här. Bästa vinet var en gewurztraminer, Louis Freyburger & Fils Gewurztraminer 2002, som tillförlitlige T hade med sig. (Köp! Det reas.)
"Kaprifol" hojtade L och hotade samtidigt att säga upp bekantskapen med mig om jag inte höll med. Skam till sägandes kunde jag just då inte erinra mig hur just den blomman doftar. "Sibirisk nunneört" kontrade jag med. Den sistnämnda är vanlig i min födelse- och studiestad Uppsala där den blommar i parker och vid trottoarerna under studentysterhetens årstid i april- maj. När jag nu läser om den kan jag inte hitta något om doften. Inte ens om jag googlar. Minns jag fel?
Hursomhelst, L sade inte upp bekantskapen. Någon gäst tyckte kanske att vi hade passerat freakighetens gräns. Man glömmer lätt att doftassociationer inte är det viktigaste i världen för alla. När man talar gewurz nämns även litchi och nivea. Ämnet linalool finns både i litchi och druvan. Vad de i övrigt har gemensamt kan man läsa i det här abstraktet, om man också är lite begiven på organisk kemi vill säga. T tyckte inte - i motsats till mig - att nivea var relevant i sammanhanget. Sedan drack vi en massa andra viner också men det skulle bara bli tjatigt att rapa upp dem här. Och nu.

PS. Strax innan jul sågade jag Madonna. Det var innan jag hade sett det här. DS

Inga kommentarer: