29 januari 2006

Ovanans makt

Att bryta ovanor är inte lätt. Jag har varit nikotinist. Efter att vid alldeles för hög ålder börjat röka växlade jag om till snus och höll sedan i 12 år på att börja och sluta omväxlande. Det var aldrig särskilt svårt att sluta. Däremot var det svårt att inte börja. Jag kan nog feströka, tänkte jag och så åkte jag dit. Eller så träffade jag under en tid någon som rökte och hakade på. När rökning blev för äckligt gick jag över till snus. Så - pang bom - slutade jag en dag för fem år sedan och har aldrig haft ett återfall. Det tog tre veckor för mig att bli av med den fysiska abstinensen. Under abstinensperioden var jag stingslig och dum i huvudet. Tillbringade en vecka med världsmästaren - innan han var det - på Island och kände för första gången sedan jag brukade slåss med min yngre bror hur impulsen att ge mitt ressällskap, som hade ovanan att säga retfulla saker, en smocka var allt svårare att stå emot. Men det kom aldrig till något handgemäng, tack och lov.
Min nuvarande ovana är mitt alltmer förutsägbara sätt att blogga. Ikväll hade jag tänkt skriva något om den McPherson Shiraz som jag drack till de marinerade kycklingbenen hemma hos Å och J men eftersom det bara skulle bli något svepande om charkuterier, körsbär och vanilj som seriöst vinintresserade människor skulle irritera sig på tänkte jag avstå från det. Och istället fundera på hur jag ska skriva i fortsättningen. Ska jag bli mer detaljerad typ: "Färgen är blåröd, i doften som är medelstor finns eukalyptus, gummi, svarta vinbär och en mintighet. Smaken är fyllig, inslag av röda bär och vanilj, alkohol och syra balanserade. Där finns försiktiga tanniner och en medellång avslutning. Kan drickas nu men vinner på ett par års lagring" Observera att det bara var ett hypotetiskt exempel. McPherson Shiraz smakar inte så. Men är det verkligen på det sättet jag ska skriva? Det finns ju så många andra som gör det bättre.
Så hur ska jag skriva och vad ska jag skriva om? Att Sverige fick stryk av Finland i dagens bandy-VM-match i Eskilstuna har ju inte direkt med vin att göra. Eller att vi åkte långfärdsskridskor i ett soligt och nästan vindstilla Fjällnora under eftermiddagen. Att jag fick mess av M som undrade om jag ville haka till Akkurat. Nej, det kanske inte heller skulle bli så bra. En möjlig inriktning vore att fortsätta på några teman som jag använt tidigare. Jag skulle kunna skriva mer om insekten vinlusen och dess plats i livets träd. "Första gången" är ett annat möjligt tema. Liksom vin i litteraturen. Och att följa upp bättre. Om jag skriver att det ska bli spännande att se hur ett vin matchar maten måste jag ju skriva om det sedan. Och, eftersom ni vill veta, gårdagens vin var gott. Grytan var god. Vi pratade om annat och fördjupade oss inte i någon diskussion om huruvida de passade ihop. Jag tror fortfarande att en halvtorr riesling hade varit bättre.
Men frågan kvarstår: hur ska jag skriva och vad ska jag skriva om i fortsättningen?
Jag måste tänka på saken.

Inga kommentarer: