18 januari 2007

Gröndal

De bor på sjätte våningen. Utsikt sydväst mot sjön Trekanten, Nybohovs betongmur och Essingeledens trafik. Österut ser man Globen, ikväll utan rosa belysning. Det är mörkt ute om man bortser från all gatubelysning, alla fordonsljus och neonskyltar. Det har ju inte kommit någon snö än. Man ser in genom fönstren på det närmast liggande höga huset som är av samma typ som huset de bor i; någon har en tiffanylampa över köksbordet.

Pasta med bordeaux och fantastiskt gott kaffe av bönor från indonesien. Bönorna var så bra att kaffet inte behövde vara särskilt starkt för att smaka desto mera.
Uppdaterad på 2006 års populärmusik blev jag också. Till skillnad från bekanta som koketterar med föreställningen att det inte finns bra samtida musik och därför bara lyssnar på gubbrock vill jag ju hänga med lite grand, ungefär som Jeff Goldblums rollfigur i "The Big Chill". Men det gör jag ju faktiskt inte längre. "TV on the Radio", "M Ward" och "Hot Chip" är exempel på sådant som jag inte hade hört. Men mycket annat spelades också. Somt var bra, annat umbärligt.

Och så kom vi att prata om Stig Larsson. U hade nyligen skaffat den här som innehåller artiklar, essäer och annat som Larsson skrivit för tidningar. Bland annat ett reportage om att resa i Brunei som skrevs efter att Sveriges statschef varit där. Om jag minns tidsföljden riktigt. Man behöver bara läsa ett par meningar i reportaget för att bli fångad av det svårfångade som jag i brist på andra ord måste kalla Larssons stil. Alla gillar den inte. Men jag gör det.

Idag har Mona Sahlin tackat ja till att bli partiledare för (s) och jag har kommit ett steg närmare flytten från landet. De händelserna har inget samband.

Jag gick för en gångs skull inte om Snotty på hemvägen.

Château de Seguin (nr 3958), 87 kr

Inga kommentarer: